![Forum AutoPlus Strona Główna](http://i44.tinypic.com/wvai47.jpg) |
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Macias
Dołączył: 18 Sie 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 16:13, 24 Paź 2006 Temat postu: Lotus Exige (Mk I, Mk II) |
|
|
Dawno mnie tu niebyło, więc najwyższy czas na kilka nowych postów
Exige (Mk I, Mk II)
-Początki
Właściwie wszystko zaczęło się w 1994 roku. Właśnie wtedy zadebiutował Lotus Elise. Ręcznie składany samochód z karoserią z włókna węglowego osadzoną na nowatorskim podwoziu z giętego aluminium.
Pojazd został nazwany imieniem wnuczki prezesa firmy (Romano Artioliego) „Elisy”.
Sukcesy i niesłabnące zainteresowanie pojazdem były powodem powstawania nowych wersji.
-Exige MK I
W roku 2000 został pokazany światu model Exige pierwszej generacji, który miał być drogową wyścigówką. Exige narodził się z Lotusa Sport Elise i początkowo postanowiono wydać ręcznie składaną, krótką serię. Wersja ta wyposażona była w silnik Rovera o pojemności 1,8 l. Motor zapewniał „wystarczające” osiągi lekkiego (780 kg) wozu. 177 KM mocy i 171 Nm momentu obrotowego pozwalała na osiągnięcie maksymalnej prędkości 219 km/h oraz sprint do setki w czasie 4,7 sekundy.
[link widoczny dla zalogowanych]
Mk I
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
-Exige MK II
Po czterech latach od premiery pierwszego Exige-a, druga generacja zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych Geneva Motorshow 2004. Przy tworzeniu nowej wersji konstruktorzy Lotusa opierali się na za tym samym założeniu: „racecar-for-the-road”.
Nowy Exige został wyposażony w silnik Toyoty. 1,8 l VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift – intelligent), co znacznie poprawiło osiągi: 4,3 do setki oraz prędkość maksymalna 225 km/h.
Napęd
Do zamontowanego centralnie, cztero cylindrowego silnika 2ZZ-GE została dołączona sześcio stopniowa skrzyna C64. Kombinacja ta pochodząca od Toyoty została wybrana gdyż to połączenie doskonale pasowało do charakteru Exige-a.
Zastosowany system zmiennych faz rozrządu VVTL-i sterowany przez elektronikę, dobiera najlepszy czas otwarcia zaworów w całym zakresie obrotów. Silnik ten lubi wysokie obroty, o czym może świadczyć optymalna krzywa momentu pokazująca 181 Nm przy 6800 obr./min oraz krzywa ukazująca moc maksymalną przy 7800(!) obr./min. Jednostka napędowa może osiągnąć maksymalną prędkość obrotową wynoszącą 8500 obr./min.
Osiągi
Exige jest samochodem, w którym podstawą wysokich osiągów jest mała masa. Dzięki stosunkowi masy do mocy wynoszącemu 0.30 kg/KM, sprint do setki zajmuje 4.3 sekundy, a od 0 do 160 km/h 12.2 sekundy i prędkość maksymalną 237 km/h.
Oczywiście silnik spełnia normy czystości spalin Euro IV.
Aerodynamika
Kluczem do tak niesamowitych osiągów i łatwości prowadzenia jest pakiet aerodynamicznego ospoilerowania (dający 41.2 kg siły dociskowej przy 160 km/h – 19.3 kg z przodu i 21.9 kg z tyłu) oraz niska masa, możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom.
Design
Wszystkie produkty Lotusa łączą w sobie funkcjonalność z dynamiką i elegancją. Odpowiedzialny za wygląd drugiej generacji Exige-a jest Lotus Design Team prowadzony przez Russella Carra. Projekt czerpał podstawy ze swojego poprzednika (Exige-a MK I).
Całe nadwozie wykonane jest z wytrzymałego, a zarazem lekkiego materiału GRC (Glass Reinforced Composite). Wraz z wejściem do sprzedaży drugiej generacji, poszerzona została paleta barw dostępna dla klientów. Nowe kolory nadwozia to Chrome Orange, Graphite Grey i Krypton Green.
Wnętrze
Nawet we wnętrzu widać walkę o każdy kilogram. Fotele także wykonano z lekkich kompozytów. Zapewniają one doskonałe trzymanie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W oczy rzuca się także mała 320 mm kierownica, która dobrze leży w rękach i pozwala na pewne prowadzenie. Kierowca zasiadający w fotelu ma do dyspozycji zestaw podstawowych wskaźników, w tym obrotomierz wyskalowany do 10,000 obr/min…
Jeśli ktoś myśli, że w tym aucie słychać tylko ryk silnika za plecami, to grubo się myli. Exige wyposażony jest standardowo w nagłośnienie Blaupunkt-a, cztery głośniki + radio z CD.
Podróż może uprzyjemniać także klimatyzacja (ważąca tylko 15 kg), jest ona w standardzie tylko na rynkach krajów, których: „wysokie temperatury mogły by przeszkadzać w czerpaniu przyjemności z jazdy”. Na pozostałych rynkach klima jest opcją.
[link widoczny dla zalogowanych]
MK II
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Źródło: Patrz [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Wto 17:27, 24 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
na początku chce Ci Macias pogratulować świetnego tekstu miło się go czyta i można się dużo dowiedzieć co do samochodu bardzo fajny zwracający na sibie uwage samochodzik (widziałem go na drodze koło Brzeska taki żółciutki, między dwoma ciężarówkami i wyglądał na mniejszego od malucha). silnik również jest wytarczający na taki samochodzik. Co do twojego kompendium jest bardzo dobre i mam do ciebie pytanie Czy zamieścił byś je na naszym forum?? napisz do mnie na gg jeśli będziesz miał czas nr to: 7194799
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|