|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 7:10, 15 Cze 2007 Temat postu: A o to przykładowa lista pytań ze środków transportu na PWr |
|
|
O to chciałem wam pokazać kilka pytań z egzaminu ze środków transportu samochodowego, jaki będę miał 27 czerwca.
1.Podaj kryteria oceny jakości i klasyfikację pojazdów samochodowych.
Klasyfikacja ze względu na zastosowanie
A) samochody osobowe – do indywidualnego transportu osób
B) samochody ciężarowe – do transportu ładunków
C) autobusy – do zbiorowego transportu osób
2. Omów konstrukcję układu nośnego z ramą ceownikową – gdzie występuje i dlaczego?
Rama ceownikowa występuję w pojazdach ciężarowych i terenowych. Konstrukcja ramy sprawia, że jest ona bardzo sztywna, co sprawia, że może przenieść większe obciążenia, niż konstrukcje samonośne.
Konstrukcja ramy ceownikowej:
Składa się ona z dwóch podłużnych ceowników zwanych podłużnicami ramy. Na końcach oraz w środku ramy zwykle znajdują się poprzecznice. Podłużnice, są elementami nośnymi, natomiast poprzecznice ustalającymi ceowniki względem siebie. Do ramy takiej jest mocowane nadwozie oraz zawieszenie i mechanizmy kierownicze pojazdu.
3. Które pojazdy samochodowe posiadają konstrukcję samonośną i dlaczego?
Konstrukcję samonośną posiadają wszystkie obecnie produkowane auta osobowe. Stosuje się nadwozia samonośne, ponieważ pozwalają one zaoszczędzić materiały konstrukcyjne, są one lżejsze od konstrukcji ramowych, jest łatwiejsza technologia wykonania głównie w produkcji seryjnej, zostaje zwiększona sztywność kadłuba samochodu.
4. Do czego służy sprzęgło główne w samochodzie i jakie są ich rodzaje?
Sprzęgło spełnia trzy zadania
a)Umożliwienie połączenie i rozłączenie silnika z resztą układu napędowego. W miarę dociskania tarczy sprzęgłowej do powierzchni ciernej koła zamachowego zostaje połączony silnik ze skrzynią biegów i tym samym przekazanie momentu obrotowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.
b) zabezpieczającą: w przypadku gdy silnik przekaże zbyt duży moment obrotowy aby nie została uszkodzona skrzynie biegów tarcza sprzęgłowa będzie się obracać z inną prędkością niż koło zamachowe i docisk sprzęgła (koło zamachowe i docisk obracają się zawsze z taką samą prędkością obrotową). Nastąpi wówczas tzw. Ślizganie się sprzęgła co będzie widoczne w postaci buksowania kół lub zgaszenia silnika.
c)
W pojazdach samochodowych wyróżnia się sprzęgła:
a) cierne – składające się z tarczy sprzęgłowej, docisku ze sprężyną talerzową oraz łożyska oporowego uruchamiającego lub zwalniającego sprężynę. Takie sprzęgło spotykane jest przy manualnych skrzyniach biegów.
b) hydrokinetyczne – stosowane w skrzyniach biegów automatycznych
5. Omów budowę jednotarczowego sprzęgła - zalety i wady.
Jednotarczowe sprzęgło cierne składa się z:
- tarczy sprzęgłowej. Podstawowym elementem tarczy sprzęgłowej jest tarcza oporowej, będąca elementem nośnym całej tarczy sprzęgłowej. Na środku tarczy oporowej znajduje się piasta w postaci otworu. Na tarczy oporowej znajdują się dodatkowo tłumiki drgań skrętnych, w postaci czterech sprężyn śrubowych umieszczonych symetrycznie na obwodzie tarczy, ich zadaniem jest tłumienie drgań wywołanych rozpoczęciem pracy przez tarczę sprzęgłową. Okładziny ciernej w postaci okręgów mocowane są na obwodzie tarczy oporowej po obu jej stronach za pomocą nitów.
- obudowy sprzęgła. W oprawie sprzęgła znajduje się dodatkowo sprężyna talerzowa(tzw. Słoneczko, gdyż swym wyglądem przypomina słońce) i tarcza dociskowa.
- łożyska oporowego
- powierzchni ciernej koła zamachowego silnika.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|