|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Śro 10:25, 14 Mar 2007 Temat postu: ABS |
|
|
ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Brakes System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych celem zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego.
ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.
Bardzo niebezpiecznym mitem jest poniższe stwierdzenie:
System ABS wydatnie skraca drogę hamowania.
TECHNIKA HAMOWANIA
W samochodach bez systemu ABS kierowca musiał starać się tak hamować, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłużało drogę hamowania, a zbyt mocne prowadziło do utraty sterowności. Zalecano, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulaca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulaca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczy samochodu, umożliwiając jego sterowanie.
ZASADA DZIAŁANIA ABS - OPIS OGÓLNY
Główną przyczyną utraty sterowności samochodem podczas hamowania jest zablokowanie jednego lub kilku kół samochodu: koło przestaje się obracać, a różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu i samochód przestaje być sterowny. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania.
System kontoluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół przestaje się obracać, to system ABS zminiejsza na moment siłę hamowania tego koła; jeżeli koło zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle są bardzo szybkie i oddzielne dla każdego z kół.
Największą siłę hamowania uzyskuje się w momencie, gdy koło hamuje ale jeszcze nie ślizga się; gdy już "ślizga" się, to siła hamowania maleje. Projektanci systemu starają się tak dobrać parametry pracy układu, by pogodzić dwa sprzeczne cele: sterowność samochodu i największą siłę hamowania.
Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, układ ABS ograniczy siłę hamowania by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamoawania. Ale jeżeli hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie.
System ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie.
HISTORA ABS-u
- 1971 - Cadillac oferował jako wyposażenie specjalne sterowany komputerowo system ABS na tylnej osi.
- 1978 - Bosch wprowadził na rynek system ABS, który zastosowano początkowo w samochodach Mercedes-Benz klasy S, następnie u BMW.
- W 2003 większość nowych modeli aut była wyposażona w ABS.
- Od połowy 2004 roku na obszarze UE są dopuszczane do ruchu nowe konstrukcje aut osobowych tylko z ABS.
(C) wikipedia.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 17:27, 14 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Świetnie, że ktoś napisał coś ABS-ie. Świetnie, że już na początku zaznaczyłeś, że ABS nie skraca drogi hamowania a jedynie zapewnia kierowalność pojazdu. Dodam od siebie, że głównym zadaniem ABS-u just uniemożliwienie zablokowania kół, przez utrzymanie ciśnienia w takiej wielkości aby koła hamowane utrzymywały maksymalną możliwą wartość opóźnienia. Jeszcze jako ciekowski dopowiem, bo nie widzę, żeby kolega to umieściła. Pierwszy ABS zastosowany w Mercedesie S W116 w 1978 roku ważył 7kg. Dzisiejsze układy przeciwpoślizgowe ważą ok 2,5 kg i mogą mieć ok 1000 cykli na sekundę przy czym wprawny kierowca jest w stanie autem bez abs wywołać hamując tzn pulsacyjnie ok 2 cykli na sekundę.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sąsiad
Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z Zielonej Góry
|
Wysłany: Śro 20:10, 14 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich
Czegoś takiego brakowało, text bez najmniejszych zastrzeżeń
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kavior
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 458
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Centrum Dowodzenia Światem
|
Wysłany: Czw 0:42, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Sąsiad napisał: | Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich
Czegoś takiego brakowało, text bez najmniejszych zastrzeżeń |
Dokładnie. Jest co czytać A poorwich jak zwykle da jakąś "nocną" lekturę
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 23:14, 24 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Mam nadzieję, że Administracja i użytkownicy nie będą mieli mi za złe, że odkopałem temat.
Jakiś czas temu na jednym z wykładów poruszony został temat ABS.
Może dopiszę jakie zadane ma ABS. W zasadzie zadaniem ABS-u jest maksymalne wykorzystanie wsółczynnika przyczeponości. ABS utrzymuje koła na granicy poślizgu, zapewniając w ten sposób maksymalną przyczepność jednoczęsnie dając możliwość ograniczonej kierowalności pojazdem.
Jak zdefiniować współczynnik przyczeponośći? Otóż prosty wzorek:
α=[(Vp-Vk)/Vp]*100%
Gdzie:
Vp – prędkość liniowa środka koła (prędkość pojazdu
Vk – prędkość obwodowa koła
λ– wartość poślizgu w %
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kurczak
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 12:42, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Sąsiad napisał: | Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich
Czegoś takiego brakowało, tekst bez najmniejszych zastrzeżeń | Bo napisany przez wikipedię
Bardzo dużo ludzi twierdzi, że ABS skraca drogę hamowania, a przeważnie jest wręcz na odwrót. Wydłuża ją, lecz w zamian daje nam możliwość skrętu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Emil90
Administrator
Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Śro 14:57, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Kurczak napisał: | Bardzo dużo ludzi twierdzi, że ABS skraca drogę hamowania, a przeważnie jest wręcz na odwrót. Wydłuża ją |
ABS wydłuża drogę hamowania na lodzie i nierównej nawierzchni a na równej jej nie wydłuża.
Kurczak napisał: | lecz w zamian daje nam możliwość skrętu. |
I nie tylko nam to daje a daje też nam to że nie zarzuca autem podczas hamowania.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|