Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

FF vs. FR vs. MR vs. AWD

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 0:15, 23 Wrz 2008    Temat postu: FF vs. FR vs. MR vs. AWD

FF vs. FR vs. MR vs. AWD

Zainspirowany dyskusją odbywającą się w topicu o naszych pierwszych autach postanowiłem napisać artykuł o wadach i zaletach poszczególnych typów przeniesienia napędu stosowanych w samochodach.

Na prostej:
Tutaj sprawa jest naprawdę mało skomplikowana. Na prostych oczywistą przewagę mają wozy z napędem na 4 koła oraz tzw. midshipy (silnik umieszczony centralnie), dobrze sobie radzą tez auta z układem FR. Daleko z tyłu wloką się FWD.
To, że auta z napędzaną tylna osią oraz te z napędem na cztery kopyta wygrywają, wynika z prostych praw fizyki. Przyspieszając, przenosimy ciężar auta ku tyłowi, dociążając tylna oś oraz zapewniając napędzanym kołom lepszą trakcję. Przewaga którą auta AWD zyskają nad midshipami odpychając się przy starcie wszystkimi kołami prawdopodobnie stopnieje z powodu dość dużej masy napędu AWD i przy jednakowej mocy oba auta na finiszu powinny zameldować się mniej więcej równo. Inaczej ma się sprawa z autami z napędem na przód. Tutaj przyspieszając odciążamy napędzane koła co wiąże się z mniejszym potencjałem sportowym w czasie jazdy po prostej.

W zakręcie:
W tym momencie sprawy się nieco komplikują i moje opinie mogą się Wam wydać kontrowersyjne. Naprawdę ciężko mi jest wskazać tutaj konkretnego zwycięzcę, ponieważ wszystko zależy od zakrętu(ów) jaki akurat mamy pokonać.
Jeśli chodzi o tory wyścigowe, z czystym sumieniem stawiam na AWD, które wykorzystując szerokie zakręty i swoje bezkonkurencyjne przyczepność oraz trakcję wysuną się na prowadzenie. Zaraz po nich z zakrętu wyjedzie midship, któremu na zderzaku siedzi klasyczny RWD. FR, mimo, że prawdopodobnie najszybciej wpadnie w zakręt (kierowca może ostro i późno hamować nie obawiając się o szalejącą tylną oś), wytraci całą swoją prędkość walcząc z podsterownością od początku środkowej części zakrętu. Dodatkowo straci na wyjeździe, gdzie przegra z pozostałymi w pojedynku na przyspieszenie.
Inaczej ma się sprawa z ciasnymi zakrętami z jakimi mamy styczność np. jeżdżąc w górach. Tutaj, jeśli założymy, że samochody dysponują takimi samymi silnikami pola odda AWD ze względu na podsterowność (powodowana m. in. przez dużą masę), której w przeciwieństwie do wozów FWD nie będzie można zniwelować stosując hamowanie lewą nogą. Najszybszy natomiast najprawdopodobniej okaże się samochód z silnikiem umieszczonym centralnie, który wykorzystując dobrą trakcję płynnie pokona łuki. Aby rozstrzygnąć pojedynek między FWD a RWD musiałbym uwzględnić dodatkowe czynniki (jak na przykład ewentualne nachylenie stoku czy jakość nawierzchni) przy których nie chcę się zatrzymywać. Przyjmijmy więc, że na ciasnych łukach FR i FF zajmują ex aequo 2 miejsce.

Na co dzień (praktyczność):
Nie ma się tu nad czym rozwodzić. Bezapelacyjnym zwycięzca tej konkurencji jest wóz z napędem na przednią oś. Oprócz tego, że układ napędowy w autach FF jest najtańszy i najbardziej kompaktowy, nie potrzebuje też wału napędowego ani tylnego mostu co pozwala na wygospodarowanie dużo większej przestrzeni dla pasażerów oraz sporego bagażnika. Na drugim miejscu pod względem praktyczności postawiłbym AWD. Mimo, iż ten typ napędu zajmuje więcej miejsca niż RWD czy FWD to szczególnie zimą jego własności jezdne mogą okazać się bezcenne. Zdecydowanie najsłabszy pod względem praktyczności jest midship. Oprócz tego, że w kabienie miejsca jest tylko na 2 siedzenia, auta tego typu często nie mają bagażnika (bo nie można nim nazwać czegoś w czym nawet zapalniczka się nie zmieści). Do tego midshipy są bardzo trudne do opanowania nawet dla doświadczonych kierowców. Maja one tendencję do wykręcania bączków przy najmniejszej nawet utracie przyczepności, co czyni je praktycznie nieprzydatnymi w codziennej jeździe.

Wnioski końcowe:
Nie ma sposobu przeniesienia napędu który nadawałby się do wszystkiego. Wybór samochodu zależy od naszych osobistych upodobań i potrzeb.

UWAGA:
Artykuł ma formę czysto teoretyczną i może miejscami nieco mijać się z prawdą. Mimo wszystko oczekuję Waszych komentarzy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Wto 19:46, 23 Wrz 2008    Temat postu:

Fajny artykulik Wink

A co do wyboru napędu do samochodu jaki bym wybrał... To sam nie wiem Very Happy

A przy okazji podam bardziej hmm... łopatologiczną różnicę pomiędzy nad- i podsterownością, którą opisał Jeremy Clarkson w swojej książce pt."Wiem, że masz duszę":

Cytat:
(...) Jeśli dodacie za dużo gazu wchodząc w zakręt samochodem z napędem na tylną oś, to oczywiście przyczepność stracą tylne koła. W wyniku tego zacznie zrzucać tyłem samochodu, a wy będziecie wiedzieli co w tej sytuacji robić, bo z pewnością uczył was tego instruktor. Wchodzicie w poślizg i wszystko jest cacy.
Jeśli zrobicie to niewłaściwie, to i tak mam dla was dobre wieści. Tył samochodu obróci się dookoła i uderzy w drzewo jadąc do tylu. To dobrze. To znaczy, że wasza śmierć będzie równie natychmiastowa, jak niespodziewana.
W przypadku samochodu z napędem na przednią oś, przyczepność tracą przednie koła, co oznacza, że możecie z kierownicą robić wszystko, co wam się tylko podoba, a i tak nie zrobi to najmniejszej różnicy. Też uderzycie w drzewo, ale co gorsza, tym razem będziecie widzieć, jak się do was zbliża... (...)


P.s. Proszę czytać ten zacytowany fragment tekstu z przymrużeniem oka Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 19:49, 23 Wrz 2008    Temat postu:

Kojarzę ten tekścik. Klasyk. Very Happy

Ostatnio zmieniony przez Albee dnia Wto 19:51, 23 Wrz 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 20:12, 23 Wrz 2008    Temat postu:

Tak ciekawy artykuł, ale bardzo ogólnie to wszystko napisałes, co jest dla mnie zrozumiałe, bo nie każdy jak ja zajmuje się na co dzień mechaniką i ma zajęcia z dynamiki oraz statyki. Ale pominąłeś jedną rzecz, którą mimo braku znajomości praw mechaniki, powinienieneś napisać. Otóż chodzi mi o to, że na sposób i prędkość jazdy auta po łuku ma duży wpływ rozłożenie masy auta na osie.

Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Czw 16:49, 16 Paź 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 20:39, 23 Wrz 2008    Temat postu:

To jest jasne i oczywiste. :] Tacy np. inżynierowie Porsche muszą się zdrowo napocić przy zawieszeniach żeby zrekompensować fatalne wyważenie aut. Co prawda teraz już jest troche lepiej, ale z tym wyważeniem przyzna mi rację każdy kto jechał wczesnymi 911. Razz

Ostatnio zmieniony przez Albee dnia Wto 20:40, 23 Wrz 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin