|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Czw 16:31, 15 Mar 2007 Temat postu: Kontrola trakcji |
|
|
Kontrola trakcji to system kontrolujący tor pojazdu na zakręcie, ułatwiający ruszanie na śliskiej i niejednorodnej nawierzchni.
Jego uproszczoną wersją jest ASR - (en. acceleration slip regulation).
System zapobiegający poślizgowi koła pojazdu podczas przyspieszania (potocznie - buksowaniu). Jest kolejnym po ABSie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Komputer wychwytuje moment ślizgu kół napędzanych i wyhamowuje je za pomocą hamulca, obniża także moc silnika tak, by koła toczyły się (kręciły z prędkością wynikającą z prędkości jazdy). System uzupełnia działanie systemu ABS na zakręcie.
W pojeździe bez ASR po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie. Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę, wówczas silnik który utracił obciążenie gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach.
W samochodzie wyposażonym w ASR, system wykrywa taki stan - gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych - system ASR ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki ASR, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe.
Układ także zmniejsza zużycie opon i paliwa.
(C) wikipedia.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sąsiad
Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z Zielonej Góry
|
Wysłany: Czw 21:14, 15 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Co ja mam napisac. Po prostu znowu świetna robota
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kavior
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 458
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Centrum Dowodzenia Światem
|
Wysłany: Pią 13:24, 16 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Sąsiad napisał: | Co ja mam napisac. Po prostu znowu świetna robota |
Dokładnie
PS. Ja bym chciał jeszcze dodać, że Mitsubishi ma swoją nazwę na kontrolę trakcji - YAW
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|