![Forum AutoPlus Strona Główna](http://i44.tinypic.com/wvai47.jpg) |
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 22:50, 23 Wrz 2007 Temat postu: Kto smaruje ten jedzie... |
|
|
Dzisiejszy „wykład” chciałbym poświęcić przybliżeniu wam tematu olejów smarnych.
Zadaniem olejów stosowanych do smarowania silników jest: zmniejszenie tarcia między współpracującymi elementami, chłodzenia silnika. Wiemy, że między wszystkimi wzajemnie poruszającymi się elementami występuje cieniutka warstewka (kilka tysięcznych mm) oleju, która nazywamy filmem olejowym. Warunkiem prawidłowego smarowania jest zapewnienie tzw. Smarowania płynnego tj takiego, w którym czynnik smarujący wypełnia dokładnie cała przestrzeń między dwoma elementami. Aby takie smarowanie zapewnić olej musi charakteryzować się pewnymi właściwościami. Jedną z nich jest lepkość oleju. Im bardziej gęsty olej tym trudniej jest go pompować. Wówczas film olejowy staje się cieńszy i jest go tym samym łatwiej zerwać. Pamiętajmy również, że lepki olej stawia opory samym elementom smarownym co będzie się wiązało ze wzrostem zużycia paliwa. Lepkość oleju jest określana wg tzw. klasy lepkościowej oleju. Wg tej klasy rozróżnia się oleje zimowe, które oznacza się liczbą i literą np. w postaci 0W, 5W, 10W, 15W i 20W oraz oleje letnie, oznaczane w postaci dwucyfrowej liczby np. 20,30,40,50. Obecnie już stosujemy oleje wielosezonowe, których zapis przybiera postać np. 0W30. Dodatkowo zapis klasy jakościowej informuje nas o dwóch ważnych parametrach, które mówią nam w jakich warunkach należy stosować olej. Pierwszy symbol 0W informuje nas w jakiej temperaturze olej krzepnie. Analogicznie druga część zapisu, w postaci 40, będzie nas informowało o temperaturze parowania oleju. Wiadomym jest także, że im będzie mniejsza cyfra przed W tym olej będzie w niższych temperaturach krzepł a im wyższa liczba po „W” tym w wyższych temperaturach będzie parował.
Film olejowy mimo swej niewielkiej grubości musi charakteryzować się wytrzymałością na duże ciśnienie. Wiemy, że zwłaszcza między panewką a czopem wału korbowego, na którym osadzone są korbowody, występują duże siły ciśnienia. Olej musi to wytrzymać, bez „rozpływania” się na boki. Właściwość tę opisuje klasa jakościowa oleju. Osobna jest ona dla silników wysokoprężnych i benzynowych. Ogólnie zapis jakościowy przybiera postać dwóch liter. Dla silników diesla pierwszą literą jest „C” a drugą mogą być litery od A do F. Przy czym zapis CF oznacza olej najwyższej jakości. W olejach do silników benzynowych zapis zaczyna się literą „S” i wyróżnia się klasy: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SJ, SL.
Jednak dzisiaj oleje są uniwersalne i często na opakowaniu możemy spotkać zapis w postaci SL/CF co oznacza, że mamy do czynienie z olejem w najwyższej klasie jakościowej przeznaczonym zarówno do silników Otta jak i wysokoprężnych. Wyżej opisana klasa jakościowa jest to amerykańska klasa wg API.
W Europie ze względu na inne warunki klimatyczne klasę jakościową określamy wg normy ACEA ,uwzględnia jedynie nowoczesne, o wysokiej jakości oleje silnikowe. Występują tu dwie grupy: G - oleje do silników czterosuwowych o zapłonie ZI D - oleje do silników wysokoprężnych o zapłonie ZS W grupie G rozróżnia się klasy: G1, G2, G3, G4, G5 W grupie D rozróżnia się klasy: PD1, PD2, D1, D2, D3, D4, D5 (Uwaga : im wyższa liczba tym wyższa klasa). Klasy PD1 i PD2 dotyczą silników samochodów osobowych o zapłonie samoczynnym. Natomiast klasy D1, D2, D3, D4, D5 dotyczą samochodów ciężarowych o zapłonie samoczynnym.
Prócz tych właściwości olej musi posiadać również inne właściwości takie jak np. odporność na pienienie się czy starzenie się. Pamiętajmy również, że olej musi również uniemożliwić korodowanie elementów silnika. W związku z tymi dodatkowymi właściwościami oleje posiadają pewne dodatki uszlachetniające. Ale jakie to już jutro wam poszukam w odpowiedniej książce, która jest na mojej półce.
zapraszam do zadawania pytań.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kuba K.
Moderator
Dołączył: 08 Cze 2006
Posty: 712
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Nie 23:00, 23 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Gratuluję fajnie napisanego wykładu:)
Tak z ciekawości bo źródeł nie widzę: tyś to chłopie z główki pisał?
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 23:03, 23 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
No jak nie jak tak. Pamiętaj Kuba, że to jest mój zawód wyuczony. To tak jakbyś poszedł do lekarza a on by przed badaniem wyciągnął by podręcznik medycyny i dopiero się uczył, gdzie pacjent ma gardło. Ja sobie nie wyobrażam, że mając taki zawód mógłbym tego nie wiedzieć.
Ale pytań nie widzę...
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kuba K.
Moderator
Dołączył: 08 Cze 2006
Posty: 712
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Nie 23:06, 23 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Ale po co pytania jak to jest tak przedstawione? Ja pytań nie mam:D
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji
Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Pon 15:40, 24 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
No chłopie się napracowałeś. Wyjaśniło się w mojej głowie kilka rzeczy i póki co nie mam pytań
Gratulacje tematu.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 0:13, 25 Wrz 2007 Temat postu: |
|
|
Szymon napisał: | No chłopie się napracowałeś. |
Wyobraź sobie, że to tylko dla was.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kania_
Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Nie 10:09, 02 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Co ma gęstość do lapkości?
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 11:40, 02 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Tak mój błąd. Mialem na myśli lepkośc, napisałem gęstość.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarząbek
Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Czw 1:57, 08 Mar 2018 Temat postu: |
|
|
A kto nie smaruje ten nie jedzie, proste. Silnik długo nie pociągnie jeśli nie będzie miał dobrej ochrony, raz się o tym przekonałem na własnej skórze. Lałem jak to się mówi co popadnie - byle taniej. Nie wiedziałem wtedy, że może to skutkować przyśpieszonym zużyciem oleju. Prawie zatarłem silnik. Cóż, frycowe
Leję teraz olej syntetyczny Shell Helix Ultra 5W-40, w efekcie nie musze robić tylu dolewek co dawniej - ewidentnie zmniejszyło to zużycie oleju. Co ciekawe pozbyłem się szlamu po poprzednich olejach i silnik nie jest już taki zabrudzony co wcześniej. Nie ma tylu zabrudzeń. Poza tym da się go używać do silników na różnego rodzaju paliwa.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dziuła
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:36, 20 Cze 2018 Temat postu: |
|
|
zobaczymy czy w moim aucie również będę miał takie efekty. Mój mechanik przeszedł właśnie na oleje z Shella i podczas ostatniej wymiany wlał mi takiego. Teraz zostało mi czekanie do kolejnej wymiany i sprawdzenie jak działa Shella na mój silnik
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jarząbek
Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Wto 19:39, 10 Lip 2018 Temat postu: |
|
|
Od tamtego czasu nie miałem jeszcze żadnych problemów z tym olejem, myślę, że będziesz z niego zadowolony.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marianek
Dołączył: 21 Lis 2013
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 1:41, 01 Gru 2018 Temat postu: |
|
|
Mi bardzo porządny smar pomogli wybrać we wspomnianym przeze mnie wcześniej Ringu - lubie być kompelksowo obsłużony.,
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Akumlatory-Tychy.pl
Dołączył: 04 Wrz 2018
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Wto 20:08, 12 Lut 2019 Temat postu: |
|
|
Generalnie jeżeli chodzi o chemie samochodową i poziom płynów w tym także oleju- trzeba po prostu dbać i wówczas naprawdę nie powinno stać się nic złego, w szczególności pamiętajmy o tym teraz podczas zimy.
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dziuła
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Wto 11:22, 14 Maj 2019 Temat postu: |
|
|
a co sądzicie o olejach silnikowych Shell?? czytałem że mają technologię oczyszczania silnika z nagaru dzięki procesowi produkcji. Prawda?
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|