|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Czw 12:44, 05 Kwi 2007 Temat postu: Pirelli P Zero |
|
|
STREFA WYSOKICH OSIĄGÓW
Opona, która wytrzymuje przeciążenia panujące przy prędkościach grubo powyżej 300 km/h, to prawdziwy cud techniki. Jej opracowanie trwa lata, ale jeszcze dłużej jest wizytówką producenta.
Podczas jazdy w zakręcie największe obciążenia trafiają na te części bieżnika opony, które są umieszczone po zewnętrznej stronie samochodu. Dlatego, aby jak najlepiej wykorzystać siły przyczepności w oponach o wysokich indeksach prędkości ich bieżnik jest asymetryczny. Po zewnętrznej stronie umieszczone są masywne klocki bieżnika, zdolne do przenoszenia wysokich obciążeń, a po wewnętrznej jest więcej rowków odprowadzających wodę. Taka konstrukcja znana jest od wielu lat. Ale konstruktorzy nowej opony Pirelli poszli o krok dalej. Zauważyli, że różny rozkład masy elementów bieżnika powoduje przy wysokich obrotach powstanie całkowicie różnych odkształceń pod wpływem siły odśrodkowej. Zdecydowano się więc na takie zmodyfikowanie czołowej części opony, aby przy wysokich prędkościach optymalnie przylegała do jezdni. Upraszczając można powiedzieć że, przyczepność takiego bieżnika poprawia się wraz ze wzrostem prędkości. Zmieniona konstrukcja części bieżnika odpowiedzialnej za odprowadzenie wody poprawia odporność na aquaplanning. Usuwaniem wody spod kół zajmują się trzy szerokie rowki w środkowej części bieżnika. Kierunkowa sztywność opony ma decydujący wpływ na prowadzenie samochodu oraz tzw. wyczucie układu kierowniczego. Im opona jest sztywniejsza w kierunku poprzecznym, tym szybciej reakcja ze skrętu kół przenosi się na zmianę kierunku jazdy. Testy nowej opony Pirelli P Zero odbyły się na torze Dubai Autodrome. Oprócz aut znanych z naszych dróg jak Audi TT, Bmw 530i czy mini cooper do testu podstawiono także np. Porsche Caymann czy mercedesa S 63 AMG. Pozwoliły one przekonać się, jak wysoko umieszczona jest granica przyczepności opony Pirelli P Zero. Śmiało można więc stwierdzić że statystyczny kierowca nie odróżni jazdy na oponach Pirelli p Zero od okrążenia na wyczynowym slicku.
Fotki:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(C) Tygodnik "Motor"
(C)google.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|