 |
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Sob 7:30, 19 Lip 2008 Temat postu: Rozrusznik |
|
|
Samochody mogą mieć piękne karoserie, piękne wnętrza. Mogą mieć bardzo ładnie wyglądające silniki. Na papierze mogą legitymować się dużą mocą i momentem obrotowym i mieć super osiągi... Ale żeby odpalić samochód potrzebny jest m.in. rozrusznik. I właśnie o tym elemencie silnika chciałbym Wam dzisiaj nieco napisać.
Rozrusznik to szeregowy lub szeregowo-bocznikowy silnik elektryczny, wyposażony w mechanizm sprzęgający zwany bendiksem (jego zadaniem jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym, poprzez zębate koło zamachowe, tak aby rozrusznik mógł obracać silnik spalinowy. Kiedy silnik spalinowy rozpocznie już samodzielną pracę, bendiks uniemożliwia przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co groziłoby uszkodzeniem rozrusznika.). Rozrusznik samochodowy składa się z: biegunów, uzwojenia wzbudzenia, wirnika, komutatora, szczotki, urządzenia załączającego i sprzęgającego.
Bieguny są to elektromagnesy służące do wzbudzania pola magnetycznego. Składają się z nabiegunników z miękkiej stali i osadzonych na nich uzwojeń wzbudzenia. W rozruszniku znajdują się zazwyczaj cztery bieguny (tak jak w prądnicy).
Uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika stąd nazwa silnik szeregowy. Ponieważ rozrusznik pobiera duży prąd (do 600 A), uzwojenie wykonuje się z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Uzwojenie wirnika jest wykonane z płaskownika miedzianego. Końce uzwojeń są przylutowane do segmentów komutatora.
Szczotki (ilością odpowiadają ilości biegunów, zazwyczaj są 4) w celu zwiększenia przewodności wykonuje się z węgla.
Urządzenie sprzęgające służy do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika w celu wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Elementem sprzęgającym jest zębnik osadzony na wałku wirnika, zazębiany z wieńcem zębatym koła zamachowego silnika.
Rozrusznik samochodowy służy do obracania wału korbowego silnika i nadania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której jednostka napędowa pojazdu może samodzielnie pracować. W silniku spalinowym rozrusznik jest odbiornikiem pobierającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, lecz tylko w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika. Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600A.
W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW. Stosuje się rozruszniki 6-, 12- i 24-woltowe, w zależności od napięcia instalacji elektrycznej, w ciągnikach rolniczych spotyka się także przełączniki przełączające dwa 12 V akumulatory w układ 24 V. Układy 24 V stosowane są głównie w samochodach ciężarowych i autobusach z silnikami o dużej mocy.
Podczas pracy rozrusznik musi pokonać opory, na które składają się: sprężanie czynnika roboczego w cylindrach, zasysanie mieszanki paliwowej (lub powietrza), tarcie tłoków o powierzchnie cylindrów, tarcie w łożyskach wału silnika, opory związane z pracą mechanizmów pomocniczych.
Na czas pracy rozrusznika samochodowego wirnik zostaje sprzęgnięty z wałem silnika za pomocą przekładni zębatej.
Prędkość rozruchowa silnika waha się od 40 do 100 obr/min w przypadku czterosuwowych silników z zapłonem iskrowym, a od 100 do 200 obr/min w silnikach z zapłonem samoczynnym.
Oprócz rozruszników znanych z pojazdów dwuśladowych jest również rozrusznik nożny (tzw. kickstart), który stosowany jest w przypadku skuterów czy motorów starszej daty.
A jakie usterki mogą przydarzyć się rozrusznikowi silnika spalinowego? Zużycie wirnika i ocieranie o korpus (wtedy rozrusznik kręci się wolno). Czasem nie następuje zazębienie z kołem zamachowym. Wówczas usterka leży po stronie układu sprzęgającego.
Czasami może zdarzyć się i tak, że gdy przekręcimy kluczyk w stacyjce rozrusznik w ogóle nie kręci – może świadczyć to o zużyciu lub zablokowaniu szczotek, albo o rozładowanym akumulatorze. Jeśli zaś po przekręceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik milczy i przygasają lampki kontrolne może to świadczyć o zwarciu w uzwojeniu. Bardzo rzadko, ale również pojawia się uszkodzenie wieńca zębatego koła zamachowego. Przyczyna może być wypracowanie zębów lub obluzowanie wieńca na kole. Aby taką usterkę naprawić trzeba wyjąć skrzynię biegów i zdemontować sprzęgło.
FOTO:
- rozrusznik w obudowie:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
- schematy budowy rozrusznika samochodowego:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(C) wikipedia
(C) motofakty.pl
(C) google
P.s. Jeśli czegoś nie domówiłem itp. to możecie to czego zapomniałem napisać/opisać w swoich postach
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 21:56, 19 Lip 2008 Temat postu: |
|
|
Widzę następny konkurent, zaraz po Albee. Już was nie lubię . A ja jak zwykle nie byłbym bym sobą, gdybym czegoś nie dopisał, tak więc dopiszę, że pierwszy rozrusznik elektryczny pojawił się w Cadilacu w 1912 roku. Widzę, że mój ulubiony dział trochę ruszył, fajnie, że napisałeś trochę w tym dziale, artykuł oceniam dobrze...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Pon 11:04, 21 Lip 2008 Temat postu: |
|
|
Mr_Mar napisał: | Widzę następny konkurent, zaraz po Albee. (...) |
Weź przestań Jaki konkurent? Od czasu do czasu napiszę tutaj jakiś temat i od razu konkurent
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 22:58, 27 Lip 2008 Temat postu: |
|
|
Ja też tutaj raz na jakiś czas coś naskrobię.
Zaraz się, któryś z moderatorów przyczepi, że odbiegamy od tematu!
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piotr2273
Dołączył: 28 Cze 2011
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Wto 10:50, 28 Cze 2011 Temat postu: |
|
|
A ja bym prosił żeby kolega coś napisał na temat-
,, Kontrolki ładowania akumulatora a diody alternatora,,
W kilku zdaniach o uszkodzeniu diód i świecącej lub żarzącej się kontrolce ładowania.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|