|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 22:45, 11 Lip 2007 Temat postu: Skrzynia biegów - rodzaje, zadania, budowa i działanie |
|
|
Każdy pojazd wyposażony jest w układ napędowy. Nie każdy posiada silnik ale za to każdy pojazd posiada przekładnię. Najprostsze przekładnie jednobiegowe spotykamy w rowerach.
W samochodach obecnie stosuje się przekładnie wielostopniowe, zwane skrzyniami biegów lub reduktorami, które mają zastosowanie w pojazdach terenowych.
Rodzaje skrzyń biegów:
- mechaniczne- stopniowe (manualne i półautomatyczne) najczęściej stosowane w pojazdach
- automatyczne stopniowe
- bezstopniowe
Skrzynie biegów stosowane w samochodach mają za zadanie:
- umożliwienie optymalnego wykorzystanie mocy silnika. Każdy silnik ma pewien użyteczny zakres obrotów, gdyby nie istniała skrzynia biegów nie było by możliwości zwiększania prędkości pojazdu a w wielu wypadkach stałoby się nie możliwe podjechanie na wzniesienie. Skrzynia biegów dzięki zmianie przełożeń, umożliwia nam utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu.
- umożliwić zmianę kierunku przekazywania napędu. Dzięki zastosowaniu biegu wstecznego staje się możliwa jazda w tył pojazdem z wykorzystaniem napędu pochodzącego z silnika. Umożliwia to dodatkowa jakby przekładnia zęba z trzema kołami, z których jedno jest przesuwne.
- trwałe rozłączenie silnika i mechanizmów napędowych. Dzięki położeniu „luz” możliwe staje się rozłączenie silnika i układu napędowego bez konieczności trzymania wciśniętego pedału sprzęgła. Wówczas silnik może
- zmiana przełożeń dynamicznych (tzw. redukcja). W niektórych pojazdach skrzynie biegów wyposażone są w dodatkową skrzynię jedno-lub dwubiegową która znajduje się przed lub za skrzynią właściwą. W ten sposób możliwe staje się zwiększenie przełożenia całego układu przeniesienia napędu. Po załączeniu skrzyni redukcyjnej uzyskujemy stałe przełożenie, np. 1:2 co oznacza, że prędkość wału zdawczego skrzyni biegów zostaje zredukowana dwa razy jednak moment obrotowy, jaki dociera do kół zostaje dwukrotnie zwiększony.
Skrzynią biegów stawia się następujące wymagania:
- duża trwałość i niezawodność pracy uwarunkowana wytrzymałością kół i trwałością łożysk. Dawniej skrzynie biegów posiadały przesuwne koła o zębach prostych. W celu zwiększenia trwałości i obniżenia hałaśliwości stosuje się skrzynie biegów z kołami stale zazębionymi o zębach skośnych. Takie koła mogą przenieść większe obciążenia.
- cichobieżność – osiąga się również dzięki zastosowaniu kół o zębach skośnych.
- łatwe przełączanie biegów. Aby możliwe stało się przełączenie biegów staje
się konieczne wyrównanie prędkości łączonych elementów. Z pomocą przychodzą nam tutaj synchronizatory, które samoczynnie wyrównują owe prędkości bez udziału kierowcy.
- zwartość budowy. Skrzynia biegów w swej budowie powinna być możliwie najmniejsza i najlżejsza, gdyż wtedy zostaje większa przestrzeń do wykorzystania
dla pasażerów i ładunku lub innych podzespołów pojazdu.
- możliwie duża rozpiętość przełożeń. Duża rozpiętość przełożeń zapewnia lepsze wykorzystanie roboczego zakresu obrotów silnika. Im większa jest ta rozpiętość tym kierowca rzadziej zmuszony jest do zmiany biegu w calu jazdy z zadaną prędkością pojazdu.
- prosta technologia wykonania. Skomplikowana technologia wiąże się z kosztami.
Budowa i działanie skrzyni biegów. W obudowie umieszczone są trzy wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Na wałku sprzęgłowym znajduje się jedno koło zębate, które przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku pośrednim i głównym umieszczone są pary kół odpowiadające poszczególnym biegom. Dawniej koła tychże biegów były przesuwne i miały zęby proste. Jednak ponieważ sprawiało kierowcom wiele problemu zmiana biegów i niewielka trwałość układu dziś się ich nie stosuje. Obecnie stosuje się przekładnie ze stale zazębionymi kołami zębatymi o zębach skośnych. Koła tu są obrotowo osadzone na wałku głównym. Sprzęgnięcie ich z wałkiem głównym odbywa się za pomocą sprzęgieł cierno zębatych zwanych synchronizatorami. Sprzęgnięcie koła danego biegu z wałkiem głównym powoduje włączenie biegu i jednoczesne odłączenie pozostałych kół.
W celu zapewnienia trałowości skrzyni stosujemy również smarowanie. Cały układ zanurzony jest w oleju przekładniowym.
Pytania jakie można by zadać:
Co to jest przełożenie bezpośrednie? W przełożeniach pośrednich napęd z wału korbowego silnika za pomocą sprzęgła przenoszony jest z wałka sprzęgłowego przez pośredni na wałek główny. Przy przełożeniu bezpośrednim wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym i ich prędkości są jednakowe i przełożenie biegu bezpośredniego wynosi 1:1.
Co to jest nadbieg? Jest to przełożenie skrzyni biegów, w którym prędkość wałka głównego jest większa od prędkości obrotowej wałka sprzęgłowego. Przełożenie wynosi wówczas poniżej 1 np i=0,97. Zwykle jeśli stosowany jest nadbieg to jest to bieg ostatni, choć zdarzają się konstrukcje gdzie występują dwa nadbiegi np. Ford Escort miał 4 i 5 bieg o przełożeniu i<1
W następnym odcinku naszego cyklu postaram się państwu przedstawić … zaproponujcie mi coś sami chętnie opiszę.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
źródełka: wszystkie zdjęcie zostały znalezione po przez stronę [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Czw 13:34, 12 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Bardzo dobry tekst o tak ważnej części każdego pojazdu. Miło się go czyta. Gartki
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Emil90
Administrator
Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 22:02, 13 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawy temat, sporo rzeczy można się dowiedzieć na temat skrzyni biegów nie wiedziałem o niektórych rzeczach ale się teraz dowiedziałem z tego tematu
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stan1906
Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 22:29, 13 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Dziadek ostatnio dość dokładnie wytłumaczył mi jak działa skrzynia biegów Dobry materiał mr_mar.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
motofanka
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Motolandia
|
Wysłany: Sob 11:53, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem skrzynia biegów to dodatek a fundamentem sprzęt bo w każdym samochodzie będzie działać inaczej,nawet z minimalną różnicą..no a druga sprawa to również zależy wszystko od rodzaju:)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 12:12, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Motofanko nie jest tak do końca jak piszesz. Skrzynie biegów będą się różnić między sobą konstrukcjami ale zasada działania w każdym jednym aucie jest taka sama, niezależnie od tego czy jest to bolid Formuły1 czy nasz zwykły Maluszek. Nie możesz mówić, że skrzynia biegów, czy jaki kolwiek inny zespół jest tylko dodatkiem. Każda element samochodu jest jego elementarną częścią, bez której nie będzie w stanie pojazd funkcjonować prawidłowo.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
motofanka
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Motolandia
|
Wysłany: Sob 13:43, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
nie zrozumiałeś mnie..o skrzynie jak i o inne elementy trzeba umieć dbać,nie raz słysze od posiadaczy tych samych modeli samochodu że jednemu chodzi perfekt a drugi ma problemy ze skrzynią..Chodziło mi o to że w pewnym stopniu samochód też jest odpowiedzialny za działanie skrzyni biegów..Nie rzadko bywają przypadki gdy przyjezdzają osoby na kanał skarżąc się że nie spełnia ona oczekiwań,chocby np o to że nie chodzi płynnie i mają problemy ze zmianą biegów..Bywało i tak że trzeba było zmienić rodzaj skrzyni żeby w pełni cieszyć się samochodem..
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 1:36, 30 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
mam pytanie po co są wybieraki i na jakiej zasadzie działają synchronizatory tzn. jak one te prędkiści wyrównują (a one to pojedyńczych kół wyrównyją czy całego wałka) i jak ryszamy tą gałką zmiany biegów to tym wybierakiem ruszamy cz jak?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 0:11, 01 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Wybierak służy do przesunięcia odpowiednim synchornizatorem aby zmienić bieg. Sam synchronizator jest sprzęgłem cierno-zębaty. Jego budowa jest dość prosta. W obudowie jest stożkowy otwór, z którym współpracuje tuleja, również stożkowa. Tuleja jest umieszczona na wałku w skrzyni biegów. Wewnątrz tej tulei znajduje się również zazębienie, które współpracuje z zębatą tuljką koła skrzyni biegów. Dosunięcie synchronizatora do koła powoduje, że najpierw tuleja, która zazębia się z kołem zębatym i zaczyna się obarać jego prędkością, podczas gdy obudowa ma wciąż inną prędkość. Następnie dalsze dosuwanie synchronizatora powoduje, że dosuwa się stożkowa tuleja do stożkowego otworu i tutaj na zasadzie klinowania łączy koło zębate danego biegu z wałkiem głównym.
EDIT
Coś namieszałem z tym synchornizatorem. Postaram się to w miarę szybko uzupełnić.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 23:14, 06 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
A dlaczego kiedyś jak nie było synchronizatorów to trzeba było wysprzęglać wsprzęglać itp. itd. żeby zmienić bieg czy w tych skrzyniach były zęby proste czy skośne. A koła zebate to były cały czas zazębione czy sie jakoś poszczególnymi kołami zębatymi przesuwało.
Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Pią 23:15, 06 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 0:27, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
Kiedyś koła zębate były przesówne i miały zęby proste. Żeby mogły one się zazębić należało stosować międzygaz, którego celem było wyrównanie prędkości obrotowej wałka sprzęgłowego i wałka głównego skrzyni biegów, bo tylko wtedy można było wrzucić bieg.
P.S
Kolego czy Ty może jesteś uczniem szkoły samochodowej? Skąd u Ciebie taka wiedza?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Sob 23:40, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
nie jestem właśnie chociaż chciałem iść do technikum na profil samochodowy ale poszedłem do dobrego ogólniaka żeby iść na politechnikę na profil o pojazdach lądowych.
a motoryzacją to sie\ę od 5 lat interesuje i mam jeszcze dużo szczegółowych pytań na różne tematy, ale trochę trudno pisać o takich skomplikowanych rzeczach no ale będę próbował jakoś swoje pytania dokładnie wytłumaczyć
Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Nie 1:03, 08 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 22:44, 13 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
mam taka fajną stronkę o skrzyni biegów zawieszeniach itp sa animacje mp. jak działa skrzynia biegów
jest ona po angielsku ale google ją tłumaczy automatycznie kiepskie to słumaczenie strasznie ale coś można zrozumieć.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Wto 21:18, 03 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
takie pytanie: jak nieraz chcemy zmienić bieg i np. nie wciśniemy sprzęgla do końca czy wogule go nie wciśniemy to zgrzyta coś w skrzyni biegów. Czy to są synchronizatory które próbują zalączyć kolo zębate z wałkiem???
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 22:23, 03 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Przeciez, sam napisałeś kilka postów wyżej, pytanie czy koła są zazębione na stale, ja odpisałem, że tak. Więc już z tego można wysnuć wniosek, że jeżeli koła są zazębione na stałe i mogą się swobodnie obracać na wałkach to jeśli zgrzyta to tylko synchronizator przy próbie połączenie danego koła z wałkiem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|