Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tu się porusza góra-dół a tam się kręci i jakoś działa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:58, 21 Mar 2007    Temat postu: Tu się porusza góra-dół a tam się kręci i jakoś działa

Wiemy kiedy powstał silnik spalinowy. Przypomnę 1860 rok Etiene Lenior oraz patent w 1863 roku zgłoszony przez Mikołaja Otta. Ale czy wszyscy wiemy jak działa silnik spalinowy?
Spróbuję omówić zasadę działania pracy silnika czterosuwowego.
A więc cykl pracy takiego silnika jak sama nazwa wskazuje przebiega w czterech suwach : ssania, sprężania, praca oraz wydech. Aby nastąpił pełen cykl pracy takiego silnika potrzeba dwóch pełnych obrotów wału korbowego a więc 720o.
W pierwszym suwie ssania tłok przemieszcza się z górnego martwego położenia (GMP) ku dolnemu martwemu położeniu (DMP). Podczas tego ruchu w komorze spalania pojawia się silne podciśnienie, które przez otwarty zawór wlotowy zasysa mieszankę paliwowo-powietrzną o ściśle określonym składzie 14,7 grama powietrza na 1 gram paliwa lub w przypadku silnika wysokoprężnego samego powietrza. Tuż przed osiągnięciem przez tłok DMP zostaje zamknięty zawór ssący. Gdy tłok minie DMP nastąpi jego zwrot. Ruch ku górze spowoduje zmianę objętości mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza oraz wzrost ciśnienia panującego w cylindrze. Zamknięte zawory ssące i wydechowe uniemożliwiają wydostanie się tego ciśnienia na zewnątrz. Tuż przed osiągnięciem przez tłok w suwie sprężania GMP następuje przeskok iskry na elektrodach świec zapłonowych lub wtryśnięcie dawki paliwa w dieslu. Następuje zapłon w komorze spalania. W momencie gdy tłok osiąga GMP nagromadzone już gazy spalinowe osiągają maksymalne ciśnienie, które odpycha tłok ku DMP. Następuje wówczas suw pracy. Tłok pod wpływem ciśnienia gazów spalinowych odepchnięty zostaje ku DMP. Ciśnienie panujące w cylindrze ulega spadkowi. Przed osiągnięciem DMP przez tłok w suwie pracy zostaje otwarty zawór wydechowy. Po osiągnięciu przez tłok DMP następuje kolejny ostatni suw wydechu. Tłok poruszający się z DMP do GMP wypycha rozprężone już gazy spalinowe, przez otwarty zwór wylotowy, opróżniając tym samym cylinder robiąc miejsce na świeża mieszankę. Przed osiągnięciem przez tłok GMP zachodzi ciekawe zjawisko nazwane współotwarciem zaworów, czyli w wyniku występujących faz rozrządu otwarte są przez krótką chwilę zawory ssące i wydechowe. Następuje wówczas zjawisko przepłukania czyli świeża mieszanka wypycha pozostałe gazy spalinowe, a otwarty zwór wydechowy zwiększa dodatkowo podciśnienie. Gdy tłok osiągnie GMP zostaje zamknięty zwór wydechowy i następuje koniec suwu wydechu. Po minięciu GMP cały cykl zaczyna się od nowa.


Napisałem, że w suwie sprężania przeskok iskry następuje przed osiągnięciem GMP. Jest to tzw kąt wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku. Gdy jest on za duży następuje zbyt wczesne spalenia mieszanki i w konsekwencji ciśnienie gazów spalinowych osiąga swe maksimum przed osiągnięciem przez tłok GMP jednocześnie stawiając opór. Analogicznie następuje to przy zbyt małym kącie. Wówczas zapłon następuje zbyt późno już po tym jak tłok minie GMP i tłok zostaje odepchnięty z dużo mniejszą siłą.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Veyron




Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 2070
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Miasto piernika i Kopernika - Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 15:06, 22 Mar 2007    Temat postu:

Gdy by nie ten wynalazek nie było by motoryzacji, nie było by Merca Porsche Bugatti. Bardzo prosto zobaczyć jak technika w motoryzacji się rozwija - pierwszy silnik miał 1KM a teraz bez żadnego problemu mamy silniki po 800KM
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin