Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Turbosprężarka
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 1:40, 08 Lut 2009    Temat postu:

No właśnie jeśli dołożymy turbodoładowanie do silnika ZI to zwiekszymy ilość powietrza i zmienimy stosunek powietrza do paliwa. Wówczas lambda będzie większa od jedności i będziemy spalać mieszankę ubogą. Dlatego w silnikach ZI należy zwiększyć ilość paliwa. W dieslu hmm teoretycznie też by wypadało, ale szczerze mówiąc nie jestem na tyle mocny z termodynamiki... Podpytam się w nowym semestrze doktora od termodynamiki, który zajmuje się silnikami.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:38, 09 Lut 2009    Temat postu:

a jeśli turbina częściowo samoczynnie dostosowywuje ciśnienie doładowania do prędkości silnika (bo jak jedziemy na małym gazie (niskie obroty silnika) to jest też mało spalin i sprężarka mało tłoczy do cylindrów powietrza a jeśli dodamy gazu to spalin jest więcej i więcej będzie tłoczyć powietrza. To mam pytanie po co jest wastegate czyli zawór służący do regulacji pracy turbosprężarki jeśli ona się sama praktycznie reguluje (po to by była ta regulacja dokładniejsza czy może co innego)?

Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Pon 21:38, 09 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 21:59, 09 Lut 2009    Temat postu:

Ten zawór służy po to, żeby przy dużych prędkościach obrotowych ciśnienie sprężonego powietrza nie przekroczyło zadanej wielkości np 1Bara. W zasadzie sprężarka nie ma określonego ciśnienia maksymalnego, ciągle możę sprężać powietrze. A taki zawór zapewnia, że ciśnienie doładowania nie przekorczy tej wartości, która jest maksymalną dla danego silnika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:57, 09 Lut 2009    Temat postu:

a z tego co sie orientuje to w dieslach jest sam wastegate ( jest to zawór dzięki któremu część spalin może ominąć turbinę) a w benzynie jest wastegate i jeszcze zawór upustowy (który otwiera sie gdy zamkniemy przepustnicę aby nie doszło do wytworzenia dużego podciśnienia przed przepustnicą które mogło by doprowadzić do zwolnienia prędkości obrotowej turbiny) i mam takie pytanie czy w benzynie nie wystarczył by sam zawór upustowy i po prostu gdyby turbina wytwarzała by za duże ciśnienie (niż jest to przewidziane np. wytwarzała by turbina 1,2 bara a my chcemy maksymalnie 1 bar) to by sie otwierał trochę ten zawór i wypuszczał nadmiar tego powietrza no a jak byśmy zamknęli całkowicie przepustnice to by sie więcej otworzył aby nie doprowadzić do tego nadciśnienia.

Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Pon 22:57, 09 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 23:56, 09 Lut 2009    Temat postu:

Wastegate służy do ograniczenia maksymalnych obrotów turbiny turbosprężarki. Jest on umieszczony właśnie po stronie turbiny i gdy ciśnienie gazów spalinowych będzie już na tyle duże, to się otworzy wastegate i wtedy turbosprężarka nie osiągnie zbyt wysokich obrotów. Dzięki temu nie zniszczymy turbosprężarki zbyt wysokimi obrotami, a silnika zbyt wysokim ciśnieniem. Jak napisałeś zawór upustowy jest stosowany w celu zabezpieczenia silnika przed za dużym ciśnieniem. Tak więc reasumując wastegate i zawór upustowy zapewniają utrzymanie właściwego ciśnienia po stronie sprężarki i odpowiednich obrotów po stronie turbiny.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:29, 10 Lut 2009    Temat postu:

1, napisałeś tak: "Jak napisałeś zawór upustowy jest stosowany w celu zabezpieczenia silnika przed za dużym ciśnieniem."
znaczy z tego co wcześniej ustaliliśmy TO zawór wastegate zapobiega zbyt dużemu ciśnieniu doładowania np. chcemy 1bar a wytwarza 1,2 bara i wtedy sie wastegate uchyla i część spalin omija turbinę tak?

2. a zawór upustowy występuje tylko w silnikach benzynowych czyli posiadających przepustnicę i służy TYLKO do wypuszczania powietrza po CAŁKOWITYM zamknięciu przepustnicy tak??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 23:34, 10 Lut 2009    Temat postu:

Zbyt dużemu ciśnieniu wytowrzonemu po stronie sprężarki zapobiega zawór upustowy. Natomiast zawór wastegate zapobiega zbyt dużym obrotom turbiny. Jeśli ciśnienie spalin przekroczy wartość krytyczną wtedy otworzy się zawór wastegate. Oczywiście jedno z drugim się wiąże, bo duże obroty dają turbiny dają duże ciśnienie wytworzone przez sprężarkę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 22:37, 13 Lut 2009    Temat postu:

wczoraj przeczytałem że gdyby nie było wastegeta to by turbina sie coraz szybciej kręciła aż by sie silnik albo turbina albo coś innego rozwaliło (czyli tak jak napisaleś że słuzy do regulacji turbiny)
czy to znaczy ża gdyby nie był wastegata to np. jak bym trzymał sobie cały czas połgazu to by turbina sie coraz szybciej kręciła?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 23:11, 13 Lut 2009    Temat postu:

No tak. Po stronie sprężarki pojawił by się wzrost ciśnienia, który sprawiałby, że silnik miałby więcej powietrza i tym samym paliwa, co skutkowałoby wzrostem ilości spalin i ich energi, co skolei przekłada się na prędkość turbiny. I tak koło się zamyka, bo większa prędkość turbiny oznacza, większe ciśnienie jakie wytworzy sprężarka.
P.S
Prosiłbym, abyś nie nazywał turobsprężarki "Turbiną", bo turbina jest jedną części całego elementu, który napędza sprężarkę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 0:44, 14 Lut 2009    Temat postu:

ale zeby się jeszcze upewnić że wszystko rozumiem to jeśli turbosprężarka nie miałaby zaworu wastegate to nawet na biegu jałowym turbobospreżarka kręciła by sie coraz szybciej tak?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 0:47, 14 Lut 2009    Temat postu:

Jakby się zastanowić to tak. No bo najpierw by spaliny napędziły turbinę, która by przekazała napęd do sprężarki, co spowodowałoby wzrost ilości powietrza, jaka dostałaby się do silnika, a to spowodowałoby większą ilość spalin i większą prędkość turbiny i znów zamykamy kółko. Takie perpetum mobile.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 2:01, 15 Lut 2009    Temat postu:

mam pytanie odnośnie turbosprężarek typu VTG czyli o specjalnych łopatkach które mogą przestawiane być pod różnymi kątami.
no i mam takie pytanie: czy te łopatki to sie zaczynają (podnosić się tzn. przestawiać, stawieć większy opór spalinom) od pewnej prędkości obrotowej np. od 3tys. obrotów zaczynają zmieniać swój kąt nachylenia czy one już od najniższych obrotów zaczynają się stopniowo zmieniać swój kąt nachylenia
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 2:28, 15 Lut 2009    Temat postu:

Te łopatki zmieniają kąt nachylenia. Zmieniają ten kąt przez cały czas, na zasadzie siły bezwładności. Mnie więcej działa to tak jakbyś wziął ciężarek przyczepił na sznurku i zaczął się obracać, trzymając sznuerek w ręku. Im Ty będziesz szybciej się obracał tym ciężarek bardziej się odchyli do góry. Tutaj działa to podobnie. Im większa prędkość tym łopatki odchylają się mocniej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 2:01, 16 Lut 2009    Temat postu:

przeczytałem w gazecie o tuningu o jakimś nissanie wyposażonym w bardzo dużą turbosprężarkę. no i tan właściciel twierdzi ża ta turbosprężarka kręci sie jeszcze przez dwie minuty po zgaszeniu silnika. jak to możliwe przecież jak przpustnica jest zamknięta to przecież po kilku sekundach wytworzyło by sie takie nadciśnienie przed przepustnica które by tą turbosprężarkę zatrzymało no i wlaśnie mam pytanie dlaczego ta turbosprężarka tak może sie długo kręcić
czy może zawór upustowy jest otwarty że to pompowane powietrze jest na bieżąco wypuszczane, czy jak?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 2:15, 16 Lut 2009    Temat postu:

Szczerze mówiąc nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale z logicznego punktu widzenia to ciśnienie wytworzowne przez sprężarkę musi gdzieś ujść i najprawdopobniej przez zawór upustowy, bo innej opcji nie ma.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin