|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Nie 23:49, 24 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
witam
dlaczego silniki diesla czy benzynowe wyposażone w turbosprężarkę spalają mniej paliwa jeżeli w przypadku gdy do silnika dostarczymy dużo powietrza (chodzi mi przede wszystkim o silnik benzynowy bo w dieslu stosunek mieszanki chyba nie ma dużego znaczenia) to musimy również wtrysnąć dużo paliwa by mieszanka paliwowo powietrzna była odpowiednia. to dlaczego turbodoładowane silniki palą mniej paliwa??
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 0:00, 25 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Hmmm dobre pytanie. Myśę, że tak naprawę chodzi tutaj o to, że dzisiejsze nowe silniki mają większą sprawność niż starsze konstrukcje. Po za tym cała kwestia w zużyciu paliwa jest nie tyle w pojemności, czy ilości powietrza zassanego, tylko tutaj należy się mocno zastanowić jak przebiegają przemiany termodynamiczne w silniku, który jest niczym innym jak maszyną cieplną. Ale swoją drogą jak nie zapomnę to się podpytam o to wykładowcy od termodynamiki technicznej...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kania_
Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 21:02, 31 Lip 2009 Temat postu: Re: Turbosprężarka |
|
|
Emil90 napisał: | Turbosprężarka jest stosowana w celu podniesienia mocy silnika. Zwiększenie mocy odbywa się przez dostarczenie do silnika większej ilości powietrza, które jak wiemy jest w stałym stosunku z ilością paliwa. Aby dostarczyć do tego silnika większą ilość powietrza przy tej samej objętości konieczne staje sprężenie go. Tu właśnie z pomocą przychodzi nam turbosprężarka.
Typowa budowa sprężarki polega na umieszczeniu na jednym wspólnym wałku dwóch wirników. Oba wirniki znajdują się osobnych komorach. Wirnik turbiny napędzany jest przez wypływające gazy spalinowe. Na drugim końcu wałka turbosprężarki znajduje się wirnik sprężarki, który powoduje sprężenie powietrza.
Na obu wirnikach znajdują się odpowiednio ukierunkowane łopatki, które w starszych konstrukcjach były na stałe umocowane do wirnika. Obecnie stosuje się zmienne kąty ustawienia łopatek, co niweluje efekt „turbodziury” czyli zjawiska polegającego na swobodnym obracaniu się pod wpływem siły bezwładności. Zmiana kąta ustawienia łopatek zarówno turbiny jak i sprężarki powoduje zanik siły bezwładności i powoduje, że turbodoładowanie działa stale niezależnie od ciśnienia gazów spalinowych. |
Podstawowe zastosowanie turbiny to zwiekszenie sprawności silnika spalinowego zwiększenie mocy jest tylko skutkiem
Ilość dostarczonego powietrza jest określania stopniem napęłniania
i w silnikach N/A również moze byc większa od 1 choć w węższym zakresie niż w silnikach z force induction (doładowanie machaniczne, turbodoładowanie czy doładowanie typu comprex)
Zawsze na wirnikach łopatki sa zawsze nieruchome, zmienne są jedynie lopatki kierownic w muszlach (zmieniają kąt natarcia na nieruchome lopatki wirnika) i sterowane sa przez ciśnienie (siłownik aktuator) sterowane elektornicznie zaworkiem NIE SIŁAMI BEZWŁASDNOŚCI
Turbodziura polega na opóźnionej reakcji turbosprężąrki w stosunku do naciśniecia pedału przyspiesznika ("gazu")
Siły bezwładności zawsze są quasi stałe (stała masa przy stałej prędkości i nigdy nie zanika)
Jedynie odpowiednie ukierunkowanie łopatek kierownicy może powodować wcześniejszy spool "rozkręcanie" turbosprężąrki
a pozniejsze przestawienie powoduje ze turbina ma szerszą mape sprawności w stosunku do turbin konwencjonalnych turbosprezarek
p.s.
Wastegate i zmienne geometria kierownic jest po to by można było łatwo sterować przebiegiem momentu obrotowego (w skrócie jak najwcześniej i jak najdłużej, najbardziej płasko)
Czasem zamierzenie obcina sie wartość momentu obrotowego
bo np. skrzynia biegów czy sprzęło nie jest wstanie przenieść takiego momentu
Turbospręzarka nie jest żadnym perpetum mobile, jak zacznie przeładowywac sterownik wyświetki błąd przejdzie w tryb awaryjny
albo wskrajnym wypadku sterownik nie bedzie wstanie zasterowac odpowiedniej dawki i nastąpi spalanie detonacyjne i upali tłoka, zawór, lub uszkodzi uszczelkę pod głowicą (Turbosprężarka nie pracuje w trybie nadążnym wiecej powietrza wiecej paliwa, wiecej powietrza więcej paliwa)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kania_
Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 21:15, 31 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Zawór upustowy jest po to by w warunkach max doladowania i szybko zamknietej przepustnicy szybko wzrasta ciśnienie i zaczyna stawiać opór i zaczyna hamować wirnik sprężarki i aby temu zapobiec stosuje sie upust sprężonego powietrza.(zabezpieczenie turbiny przed nagłym hamowaniem)
Wastegate i zmienna geometria kierownic sterowanie pracą turbiny.
W dieslach moc nie powsataje z powietrza jedynie ze wzgledu na to iz sterowane sa one jakościowo lambda od 1,2;1,3 do nawet 7
dlatego nie wzbogaza sie bardziej mieszanki w zakresie max mocy niż 1,2 zeby nie przekraczać granicy dymienia.
W silnikach ZI sterowanie jest ilościowe (ilość podanej mieszanki stehiometrycznej podana do cylindra)
w silnikach ZS sterowanie jest jakościowe (podaje sie praktycznie stałą ilość powietrza a zmienna ilość oleju napędowego)
W silnikach turbodoładowanych dlatego jest mniejsze spalanie jednostkowe bo sprawność obiegu termodynamicznego jest lepsza.
Turbosprężarka moze sie krecić dalej nawet po wyłąćzeniu silnika ze wzgledu na mase wirnika przy małych prękościach obrotowych turbina ma bardzo małą sprawność praktycznie nić nie tłoczy wiec oporów ze sprężania praktycznie niema
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Emil90
Administrator
Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 23:18, 18 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Turbodziura polega na opóźnionej reakcji turbosprężąrki w stosunku do naciśniecia pedału przyspiesznika ("gazu") |
Czy rozmiar turbiny ma wpływ na turbodziure (laga) ? pytam, bo spotkałem się z takią wypowiedzią:
Mała turbina (Garrett T2, VNT GT1749s) = mała turbodziura, większe doładowanie przy niskich prędkościach obrotowych silnika
Duża turbina (Garrett T3) = duża turbodziura, większe doładowanie przy dużych prędkościach obrotowych silnika
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 22:27, 20 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Dobrze. A więc tak. Wymiar turbiny wpływa na turbodziurę. Dzieje się mniej więcej tak, że większa turbina ma większą siłę bezwładności, którą trzeba pokonać. To tak jakbyś wziął i próbował zakręcić większym kołem. Potrzebujesz większej siły żeby je napędzić ale też dłużej się obraca pod wpływem wspomnianej siły bezwładności.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Czw 2:28, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Witam
mam pytanie odnośnie pompy vacum -jak wiadomo jest to pompa która wytwarza podciśnienie które potrzebne jest np. do serwa hamulców. Ale również dowiedziałem sie ze z vacum idzie także wężyk do turbosprężarki. I tu moje pytanie do czego jest potrzebne to podciśnienie z pompy vacum w turbosprężarce-- czy moze do sterowania zaworem westage czyli regulacji ciśnienia doładowania ???
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|