|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Emil90
Administrator
Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Śro 17:28, 11 Lip 2007 Temat postu: Turbosprężarka |
|
|
Turbosprężarka jest stosowana w celu podniesienia mocy silnika. Zwiększenie mocy odbywa się przez dostarczenie do silnika większej ilości powietrza, które jak wiemy jest w stałym stosunku z ilością paliwa. Aby dostarczyć do tego silnika większą ilość powietrza przy tej samej objętości konieczne staje sprężenie go. Tu właśnie z pomocą przychodzi nam turbosprężarka.
Typowa budowa sprężarki polega na umieszczeniu na jednym wspólnym wałku dwóch wirników. Oba wirniki znajdują się osobnych komorach. Wirnik turbiny napędzany jest przez wypływające gazy spalinowe. Na drugim końcu wałka turbosprężarki znajduje się wirnik sprężarki, który powoduje sprężenie powietrza.
Na obu wirnikach znajdują się odpowiednio ukierunkowane łopatki, które w starszych konstrukcjach były na stałe umocowane do wirnika. Obecnie stosuje się zmienne kąty ustawienia łopatek, co niweluje efekt „turbodziury” czyli zjawiska polegającego na swobodnym obracaniu się pod wpływem siły bezwładności. Zmiana kąta ustawienia łopatek zarówno turbiny jak i sprężarki powoduje zanik siły bezwładności i powoduje, że turbodoładowanie działa stale niezależnie od ciśnienia gazów spalinowych.
Jak eksploatować pojazd wyposażony w turbodoładowanie?
Wałek turbosprężarki obraca się z bardzo dużą prędkością, ok. 100 tys. Obr./min. Jest on smarowany i chłodzony olejem z obiegu smarowania silnika. Po zgaszeniu jednostki napędowej proces smarowania ustaje, mimo że wirnik turbiny napędzany siłą bezwładności obraca się przez chwilę nadal. Dlatego po zatrzymaniu się, szczególnie po dynamicznej jeździe lub przy wysokich temperaturach, należy przez chwilę pozwolić silnikowi popracować na wolnych obrotach, aby obniżyła się temperatura i spadły obroty turbiny. Dopiero po chwili można wyłączyć silnik. Niedopuszczalne jest wyłączanie silnika, który osiągnął temperaturę wyższą od normalnej, szkodliwa też jest ostra jazda przy zimnym silniku. Odstąpienie od tej prostej, podstawowej w przypadku silników turbodoładowanych zasady może skutkować uszkodzeniem, a przynajmniej przedwczesnym zużyciem turbiny, Koszt naprawy lub wymiany tego elementu to najczęściej od 2500 do ponad 5000 zł. W turbodieslach bardzo ważną kwestią jest też dokładne przestrzeganie zaleceń producenta odnośnie częstotliwości przeglądów oraz wykorzystywanych materiałów eksploatacyjnych. Dla trwałości zespołów turbosprężarki olbrzymie znaczenie ma jakość oleju. Pracuje on w znacznie cięższych warunkach niż w silnikach bez doładowania i musi dobrze znosić m.in. wyższe temperatury. Z tego powodu szybciej też się starzeje. Nawet najlepszy olej w takich warunkach szybko straci swoje właściwości. Przedłużenie okresów między wymianami jest więc ryzykowna nie tylko dla turbiny, lecz także dla całego silnika.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(c) tekst o eksploatacji turbiny Auto Świat nr 17/18 z dnia 26 Kwietnia 2006 rok.
(c) fotki [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 17:46, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ciekawy artykuł. Dziś jest to bardzo popularny układ. W zasadzie, każdy producent stosuje to w swoich autach.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kurczak
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 19:08, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Za co lubimy turbosprężarki ?
Moco przybywaj !
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Emil90
Administrator
Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Śro 19:14, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Kurczak napisał: | Za co lubimy turbosprężarki ?
Moco przybywaj ! |
Kurczak zapomniałeś jeszcze o pięknym dźwięku turbosprężarki
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 19:45, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ale wy wszyscy jesteście ukierunkowani na moc i osiągi. Dobra nie będę filozofował i spamował proszę o bana od razu
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Śro 19:53, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
mr_mar napisał: | Ale wy wszyscy jesteście ukierunkowani na moc i osiągi. Dobra nie będę filozofował i spamował proszę o bana od razu |
Naprawdę chcesz?
Co do tematu to bardzo udany można się dowiedzieć kilku mądrych rzeczy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji
Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Śro 20:04, 11 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Jak ja kocham przypływ mocy A turbosprężarka mi to umożliwia ..
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michaelw
Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 1540
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Sob 19:19, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Od turbo prezybywa napewno najwiecej mocy. I jego działanie jest chyba najbardziej banalne z całego silnika jakbysmy dmuchali na ognisko.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Veyron
Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 2070
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Miasto piernika i Kopernika - Toruń Płeć:
|
Wysłany: Sob 19:55, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Wszyscy zapomnieliście jeszcze o efekcie "turbodziury:
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:26, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Emil90/mr_mar napisał: | Obecnie stosuje się zmienne kąty ustawienia łopatek, co niweluje efekt „turbodziury” |
Autorzy tekstu bynajmniej o tym nie zapomnieli.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji
Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Sob 21:19, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Widać komu się czytać nie chce
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zapa
Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: od bociana.
|
Wysłany: Sob 22:14, 14 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
E tam turbodziura... montuje się 2 sprężarki. Dużą i małą i po problemie. Albo turbo i kompresor
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Pią 1:05, 30 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
witam
czy zwiększenie mocy powoduje to że do silnika dostaje się więcej powietrza? Czy jak tylko dołożymy turbo to nic to nie da dopóki nie zwiększymi ilośći wtryskiwanego paliwa (to pytanie dotyczy silników benzynowych i diesla- bo wydaje mi sie że odpowiedzi do tych silników będą troche inne np.- ze względu że diesle nie maja przepustnicy i chyba więcej powietrza mocy nie zwiększy)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 18:04, 30 Sty 2009 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o silnik benzynowy, to samo dołożenie turbosprężarki lub jakiekolwiek innego stystemu doładowania, nie osiągniemy nic bez ingerencji w układ wtrysku, a czasami możemy nawet obniżyć moc silnika. Dzieje się tak dlatego, że skład mieszanki paliwowo-powietrznej jest ustalony i stały. Optymalny jest wtedy gdy stosunek powietrza do paliwa wynosi 14,7 kg powietrza na 1kg paliwa. Wówczas mamy spalone całe powietrze i paliwo i uzyskujemy z tego moc.
W silniku wysokoprężnym spalanie odbywa się przy nadmiarze powietrza, więc tam nie ma aż tak dużej potrzeby w ingerencję w układ wtrysk, choć też można.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tomxx92
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Sob 23:57, 07 Lut 2009 Temat postu: |
|
|
czutytałem w gazecie że dając turbinę do diesla nie otrzymamy wzrostu mocy bez zwiększenia ilości paliwa (dlatego diesle nie mają przepustnicy bo tam stosunek paliwa do powietrza może być różny ważne chyba żeby się paliwo całe spaliło)
w benzyniaku jak wiemy stosunek musi byc jak wspomniałeś 14,7kg-1kg gdy tak nie będzie to mieszanka będzie uboga lub bogata.
I właśnie napisałeś że gdy uturbimy benzyniaka bez ingerencji w zwiększenie wtryskiwanego paliwa, moc nie wzrośnie. I ja właśnie czytałem że moc wzrośnie i teraz to już nie wiem kto ma racje.
ale mam jeszcze inne pytanie. Jak wiemy spalanie ubogiej mieszanki powoduje zwiększenie temperatury no i mam pytanie że gdy uturbimy benzyniaka no to przecież mieszanka będzie uboga no i czy nie grozi to awarią silnika z przegrzania? (zatarcie, wystrzelenie uszczelki pod głowicą).
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|