|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 12:56, 24 Lip 2007 Temat postu: Układ rozrządu, zmienne fazy.... |
|
|
Poorwich napisał: | lubi pisać nowe tematy w dziale Technika motoryzacyjna |
No to żeby nie był gołosłownym, kolejny odcinek.
W dzisiejszym odcinku naszego leksykonu techniki motoryzacyjnej postaram się przybliżyć budowę i działanie układu rozrządu.
Jak wiemy, każdy silnik spalinowy posiada układ rozrządu. Jego zadaniem jest sterowanie napełnianiem i opróżnianiem komory spalania. Rozróżnia się kilka rodzajów układu rozrządczego silnika. W dwusuwie mamy rozrząd tłokowy (Wartburg) lub płytkowy (Trabant), a w czterosuwie znany wszystkim rozrząd zaworowy.
Przybliżmy może sobie budowę klasycznego i stosowanego powszechnie rozrządu zaworowego. W skład jego budowy wchodzi kilka ważnych elementów. Elementem roboczym jest zawór. W samym zaworze, można wyróżnić trzy elementy. Grzybek zaworu współpracujący z gniazdami, osadzonymi w głowicy, stanowią szczelne zamknięcie kanałów układu rozrządu. Trzonek zaworu, który osadzony jest w głowicy przy pomocy prowadnicy, ma za zadanie ustalenie zaworu względem kanałów. Główka wraz z elementami zamków jest elementem, utrzymującym zawór w wymaganym miejscu. Główka zaworu współpracuje z popychaczami lub dźwigienkami zaworowymi, które zmieniają ruch obrotowy wałka rozrządu na ruch posuwisty zaworu. Popychacz może być hydrauliczny, co zapewnia przy pomocy miniaturowych zaworków, wewnątrz popychacza, automatyczną kompensację luzu zaworowego. Na popychacz działają dźwigienki zaworowe lub krzywka wałka rozrządu. Aby wszystko mogło działać konieczny jest jeszcze układ napędzający układ rozrządu. Napęd oczywiście jak wszystkim wiadomo pochodzi od wału korbowego i ma on przełożenie 1:2. Typowe dzisiaj powszechnie stosowane są paski i łańcuchy rozrządu. W bardziej obciążanych jednostkach spotyka się koła zębate. Jest jeszcze jeden układ napędu rozrządu, dziś już ze względu na wysoką cenę zapomniany, stosowany sporadycznie w motocyklach, napęd królewski, z kołami koronowymi.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Może jeszcze kilka słów o fazach rozrządu. Cóż to takiego są w ogóle fazy rozrządu? Jest to nic innego jak wartości kątów obrotu wału korbowego przy jakich otwiera i zamyka się kolejny zawór. Można również to określić jako czas otwarcia zaworu. W wielu spotykanych dzisiaj jednostkach fazy rozrządu są stałe. Muszą one być na tyle duże, aby można było napełnić komorę spalania świeżą dawką ładunku i opróżnić ją z pozostałości gazów spalinowych. Dobrane są one wówczas optymalnie dla małych i dużych prędkości obrotowych. Jednak obecnie wielu producentów wyposaża swe jednostki napędowe w tzw. zmienne fazy rozrządu. Jest to nic innego jak zmienny czas, kąt otwarcia zaworów. Działa to podobnie do regulacji kątów wyprzedzenia zapłonu. W zależności od prędkości obrotowej wału i obciążenia silnika ulegają one zmianie. Zmiana faz rozrządu odbywa się po przez przestawienie wałka rozrządu. Na jakiej zasadzie odbywa się zmiana położenia wałka? Otóż jednostka sterująca silnikiem po odczytaniu z czujników prędkości obrotowej wału i podciśnienia w kolektorze ssący dokonuje odpowiednich korekt położenia wału rozrządu, co wpływa na fazy rozrządu.
[link widoczny dla zalogowanych]
źródła zdjęć: gogle.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|