|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 22:57, 24 Lip 2007 Temat postu: W lewo w prawo ale zawsze tam gdzie chcę. |
|
|
Układ kierowniczy.
Każdy pojazd dopuszczony do ruchu drogowego musi być wyposażony w układ kierowniczy. Służy on do zmiany kierunku jazdy zgodnie z wolą kierującego. Jest to dość prosty ale niezmiernie ważny układ w budowie pojazdu. Składa się on z dwóch mechanizmów: kierowniczego (przekładnia kierownicza, kolumna kierownicza) i zwrotniczego (drążki, zwrotnice, ramiona zwrotnic). Koło kierownicy, jest to element sterujący układem. Kierownica jest połączona sprzęgłem kardana z przekładnią kierownicza. Wał kierowniczy jest bardzo podobny w swej budowie do wału napędowego. Posiada dwa równobieżne przeguby krzyżakowe, które umożliwiają przeniesienie momentu obrotowego z koła kierownicy pod pewnym kątem. Podobnie jak wał pędny również i wał kierowniczy posiada połączenie wielowypustowe, umożliwiające zmianę jego długości. Na końcu wał kierowniczy łączy się za pomocą kolejnego wielowypustu z przekładnia kierowniczą. W samochodach osobowych powszechnie stosowane są przekładnie zębate. W tego typu przekładniach wał kierowniczy jest połączony z zębnikiem, którego obrót powoduje przesunięcie listwy zębatej. Listwa zębata w takim przypadku połączona jest bezpośrednio z poprzecznymi drążkami kierowniczymi i zwrotnicami kół. Taka przekładnia kierownicza najczęściej jest stosowane w pojazdach osobowych. W przypadku pojazdów ciężarowych stosowane są przekładnie ślimakowe. Tutaj wał kierowniczy połączony jest ze ślimakiem, którego ruch powoduje przesunięcie się dźwigni wodzącej przekładni. Dźwignia ta przesuwając się, za pomocą drążka podłużnego ciągnie lub popycha ramię zwrotnicy jednego koła. Ale ponieważ obracać się muszą oba koła jednocześnie więc ramiona zwrotnic obu kół połączone są dodatkowym drążkiem poprzecznym , który w odróżnieniu od przekładni zębatych jest jednoczęściowy.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Jakie problemy są stawiane przed układem kierowniczym i jak im zapobiegać?
Jednym z głównych problemów jest konieczność występowania różnych kątów skrętu kół lewego i prawego. Generalnie im auto jest szersze tym różnica ta musi być większa. Zapewnia się ją w bardzo prosty sposób. Otóż stosuje się tzw. trapezy kierownicze. Patrząc na taki układ z dołu pojazdu to trapez ten tworzą półosie napędowe lub sztywna belka zawieszenia, dźwignie zwrotnic, przekładnia kierownicza z drążkami poprzecznymi lub sam drążek poprzeczny.
Dodatkowo bardzo ważne jest to aby układ taki samoczynnie wracał i utrzymywał pozycję do jazdy na wprost. Tutaj osiąga się to za pomocą odpowiedniego ustawienia geometrii układu kierowniczego oraz zawieszenia, od których zależy tzw. Moment stabilizujący. W skład geometri wchodzi kilka kątów.
Zbieżność kąt δ. Parametr opisujący ustawienie kół kierowanych względem osi podłużnej pojazdu. Różnica odległości między krawędziami obręczy kół, mierzonymi z przodu i z tyłu obręczy, w płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez środki obrotu kot. Różnica ta może przyjmować wartości dodatnie, gdy koła skierowane są do wewnątrz (A<B) lub wartości ujemne, gdy koła skierowane są na zewnątrz (A>B). Ten drugi przypadek nazywamy rozbieżnością kół.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Kąt pochylenia koła. Jest to kąt umownie oznaczany przez α. Określa on o jaki kąt płaszczyzna koła, przebiegająca przez jego środek, odchylona jest od pionu. Pionowe ustawienie koła mówi nam, że mamy do czynienia z kątem zerowym.
[link widoczny dla zalogowanych]
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oznaczamy jako γ. Widziany jest z boku pojazdu. Jest to kąt zawarty pomiędzy pionową osią symetrii koła a osią obrotu sworznia.
[link widoczny dla zalogowanych]
Kąt pochylenia swożnia zwrotnicy oznaczany jako β. Jest to kąt widziany z przodu pojazdu zawarty między osią obrotu sworznia zwrotnicy a prostopadłą do podłoża płaszczyzną.
[link widoczny dla zalogowanych]
Mechanizm zwrotniczy dobiera się na zasadzie Ackermana. Polega ona na tym, aby przedłużenia osi obrotu przednich kół przecinały się na przedłużeniu osi obrotu kół tylnych.
źródło zdjęć: google.pl
Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Pią 23:03, 03 Sie 2007, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sąsiad
Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z Zielonej Góry
|
Wysłany: Śro 0:00, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Żeby zrozumieć cały tekst, trzeba się maksymalnie skupić i wszystko sobie dokładnie wyobrazić. Nie ukrywam, że dla mnie było to wszystko skomplikowane, ale dzięki Twojemu tekstowi już mi się to bardziej rozjaśniło.
W Twoim artykule jest jak dla mnie za dużo powtórzeń. Rzeczowniki takie jak: "wał kierowniczy" jest trudno zastąpić, ale czasowniki już na pewno łatwiej.
Podsumowując, tekścik dobry
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kurczak
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 12:36, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Raaany... ciężka lektura, ale pomocna ;]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zapa
Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: od bociana.
|
Wysłany: Śro 14:43, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Skomplikowane i za mądre jak dla mnie Ale przydatne
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Śro 15:18, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Zapa napisał: | Skomplikowane i za mądre jak dla mnie Ale przydatne | -||-
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 15:36, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ludziska nie przesadzajcie. Ja sądziłem, że układ kierowniczy, będzie najprostszy z całej budowy auta. Nie ma tutaj dziwnych zagadnień, no może po za momentem stabilizującym.
Dodałem wam kilka fotek, które mam nadzieję, pomogą wam sobie to lepiej wyobrazić i zrozumieć.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sąsiad
Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z Zielonej Góry
|
Wysłany: Śro 16:58, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Teraz już o wiele lepiej xD
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 21:52, 09 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Tak sobie przeglądam ten temat, bardzo ciekawy i ten tego tam. Prawie wszyscy nie wiem, za co chwalicie autora. Ale jestem ciekaw, czy w ogóle ktoś zauważył, że została pominięta jedna przekładnia kierownicza? Czy ktoś wie jaka?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|