Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Żeby można było jechać po łuku- mechanizm różnicowy.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 22:16, 28 Cze 2008    Temat postu: Żeby można było jechać po łuku- mechanizm różnicowy.

Dawno nie udzielałem się w moim ulubionym temacie. Ale cóż tam, kto czekał to się doczekał, kolejnego artykułu. Dziś chciałbym wam przybliżyć działanie bardzo ważnego elementu, jaki znajduje się w układzie przeniesienia napędu. Mowa tu o mechanizmie różnicowym. Jest on stosowany aby umożliwić obu kołom na jednej osi napędowej obracanie się z różnymi prędkościami. Jak zapewne wszyscy wiecie, auto poruszając się po łuku ma inny promień dla koła zewnętrznego i wewnętrznego. Mechanizm różnicowy sprawia, że pojazd podczas jazdy po łuku może go płynnie pokonać. Gdyby nie było mechanizmu różnicowego wówczas jazda po łukach była by mocno ograniczona, a właściwie nawet nie możliwa.
No dobrze ale czym jest mechanizm różnicowy? Jest to nic innego jak prosta przekładnia obiegowa. Mamy dwa rodzaje takich przekładni: sumująca i właśnie opisana różnicowa. Obie takie przekładnie składają się z dwóch kół koronowych, które osadzone są przy pomocy wielowypustu z półosiami napędowymi. Z kołami koronowymi (zawsze są dwa) współpracują mniejsze koła, również stożkowe, zwane satelitami, które obracają się wokół kół koronowych. Satelity są przeważnie dwie, ale ich liczba w zasadzie jest dowolna, musi być co najmniej jedna. Oczywiście całość jest umieszczona w obudowie, która jest przykręcona z pomocą śrub do koło talerzowego przekładni głównej. Koła koronowe są ułożyskowane w obudowie, ale nie przenoszą na nią żadnego momentu. Natomiast satelity już są umieszczone w obudowie i z nią współpracują.
Gdy oba koła obracają się z jednakowymi prędkościami mechanizm różnicowy nie pracuje. Obraca się cała jego obudowa. W momencie gdy jedno z kół obraca się inną prędkością obrotową następuje włączenie mechanizmu. Gdy jedno koło obraca się wolniej wówczas do pracy zostają włączone satelity, które obiegają po kołach koronowych. Satelita obiegając oba koła koronowe sprawia, że przyhamowując jedno z kół koronowych, drugie musi przyspieszyć o identyczną wartość. Mechanizm tego typu można znaleźć w napędzanych osiach oraz w autach z napędem wszystkich kół do kompensacji różnicy prędkości obrotowej obu osi. Jest to wówczas tzw. między osiowy mechanizm różnicowy. Czy istnieje możliwość wyeliminowanie tego elementu? Oczywiście, że tak. W pierwszych Citroenach 2CV nie było tego elementu, ponieważ napęd był przekazywany na tylko na jedno koło.
Największa wadą mechanizmów różnicowych jest fakt, że napęd przekazywany jest na koło o najmniejszym oporze ruchu. Jest to szczególnie uciążliwe podczas np. ruszania jednym kołem na lodzie a drugim na asfalcie. Zapobiega się temu stosując blokady mechanizmu różnicowego. Po włączeniu takiej blokady napęd jaki trafia na oba koła napędzane jest zawsze jednakowy, lecz wtedy nie ma możliwości skręcania pojazdem.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

zdjęcia znalezione na [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Sob 22:44, 28 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 7:01, 29 Cze 2008    Temat postu:

Szczerze powiedziawszy to o mechanizmie różnicowym wiedziałem tyle, że jest i że służy on do tego, żeby na zakręcie dwa koła mogły się kręcić z różnymi prędkościami.
Dzięki temu artykułowi wiem na jego temat dużo więcej.
Brawo Mr_mar Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gucio




Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 524
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Siemianowice Śląskie

PostWysłany: Nie 7:15, 29 Cze 2008    Temat postu:

Dobrze napisane , ja tak jak Poorwich wiedziałem tylko co to jest i do czego służy Wink tylu informacji nie znałem
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
X2400




Dołączył: 07 Cze 2006
Posty: 1349
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sochaczew koło Warszawy
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:18, 01 Lip 2008    Temat postu:

Oglądałem ostatnio w TV coś o mechanizmach różnicowych ale teraz dowiedziałem się trochę więcej. Bardzo sprytne zębatki Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin