Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Bugatti EB 110

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Macias




Dołączył: 18 Sie 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 15:46, 21 Sie 2006    Temat postu: Bugatti EB 110

Bugatti było jednym z najlepszych producentów samochodów na przestrzeni lat 20 i 30 XX wieku, lecz po śmierci założyciela Ettore Bugattiego w 1947 roku przedsiębiorstwo przerywał produkcję. Próby odrodzenia firmy podjął się włoski przedsiębiorca Romano Artioli, nabywając prawa do legendarnej nazwy. W 1989 oznajmiał on powrót Bugatti. Nowa fabryka została zbudowana na północ od Modeny, we Włoszech.
Nie szczędzono pieniędzy na opracowanie nowego modelu Bugatti. Efektem prac był zaprezentowany w stodziesiątą rocznicę urodzin (09-15-1991) założyciela firmy, sportowy model EB 110. Miejscem prezentacji pojazdu był Pałac w Wersalu.

Model EB 110, podobnie jak jego poprzednicy, charakteryzował się wyjątkowym wyglądem nadwozia oraz charakterystycznym wlotem powietrza w kształcie podkowy. Osobą odpowiedzialną za projekt był włoski projektant Marcello Gandini. W przeciwieństwie do poprzednich „klinowatych” projektów, takich jak Lamborghini Countach czy Lancia Stratos, karoseria EB 110 jest okrągła i lubieżna. Dla zachowania masy, całość nadwozia zrobiona jest z aluminium.
Aluminiowa karoseria połączona jest z podwozia z włókna węglowego. EB 110 był pierwszym samochodem drogowym, w którym do budowy podwozia zastosowano tak egzotyczne materiały. Ze względu na złożony proces produkcji kompozytowych części, Bugatti korzystało z usług Francuskiej firmy Aerospatiale, zajmującej się techniką stosowaną w lotnictwie.
Ale to nie podwozie i karoseria były najbardziej kompleksowymi konstrukcjami w tym pojeździe… to silnik Bugatti pozostaje do dziś jednym z najbardziej zaawansowanych układów napędowych, jaki kiedykolwiek stworzono. 3.5 litrowa „V dwunastka” DOHC z pięcioma zaworami na cylinder to setup spotykany tylko w bolidach F1. Do tego cztery sprężarki IHI, co dawało EB 110 moc 550 KM.
Doładowany silnik połączono z 6 stopniową manualną skrzynią biegów, która po zmainie biegu utrzymywała obroty przedziale od 3500. Niewiarogodna ilość mocy i momentu przekazywane były na wszystkie cztery koła w proporcjach 27% na przód i 73% na tył. O odpowiednią siłę hamowania dbały duże wentylowane tarcze Brembo.

Uzupełnieniem modelu EB 110 GT, stał się 110 SS (Super Sport). SS był kolejnym krokiem w przód w stosunku do GT. Z seryjną mocą 650 KM model SS był prawdziwe wyścigowym samochodem przeznaczonym do ruchu drogowego. Szczegółami które odróżniają SS od GT są: okrągłe wloty powietrza bocznymi oknami, zamontowane z tyłu skrzydło i felgi BBS zamiast starych siedmio szprychowych.

Cały projekt nie był tani, leczy gdy rozpoczęto pracę nad nim wydawało się, że popyt będzie wystarczający. Na nieszczęście Artioligo gospodarka światowa ponosiła krach, a wraz z nim spadło zainteresowanie takimi “egzotykami”. Pięć lat po premierze i po wyprodukowaniu tylko 126 egzemplarzy Bugatti zbankrutowało. Pozostałości firmy sprzedano Jochenowi Dauerowi który zbudował jeszcze kilka EB 110.
Jednak nie był to jeszcze koniec historii firmy. Pod koniec lat 90 prawa do marki Bugatti zostały wykupione przez niemieckiego Volkswagena. Po wielu conceptach pokazywanych na światowych targach motoryzacyjnych, ruszyło produkcja nowego modelu. Nawiązując od tradycji EB 110, niemieckie Bugatti stworzyło najpotężniejszy dostępny w sprzedaży model samochodu.

Wnętrze

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Silnik

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Galeria (GT&SS)

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

EB 110 SS Le Mans

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

EB 110 SS

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Proszę o podanie danych technicznych, choćby normalnej wersji EB110 (najlepiej wszytkich).
poorwich
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Skoda_big_fan




Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 137
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 19:26, 21 Sie 2006    Temat postu:

Sam napisałeś tekst ??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Macias




Dołączył: 18 Sie 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 19:49, 21 Sie 2006    Temat postu:

Tekst powstał na podstawie kilku anglojęzycznych stron. Trzymałem go na dysku parę miesięcy, więc niestety nie jestem w stanie podać źródeł.

Cytat:
Proszę o podanie danych technicznych, choćby normalnej wersji EB110 (najlepiej wszytkich).


Dane znajdują się w tekście.

Silnik: 3.5 l V12 DOHC z pięcioma zaworami na cylinder + cztery sprężarki IHI
Moc: 550 KM (EB 110); 650 KM (EB 110 SS)
Przekazanie napędu: 6 biegowy manual, 4x4 w stosunku 27% na przód i 73% na tył.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Pią 0:43, 25 Sie 2006    Temat postu:

Pełen podziw dla ciebie za ten tekst. Aż mi odjeło. Mam nadzieje, że na tym artykule się nie skończy.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin