|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Pią 8:28, 20 Lip 2007 Temat postu: Citroen GS/GSA |
|
|
Na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia Citroen skonstruował samochód, który był połączeniem konstrukcji małego 2CV i dużej luksusowej limuzyny - modelu DS.
Auto zostało zaprezentowane 24. sierpnia 1970 roku. W 1971 roku samochód otrzymał europejską nagrodę Car Of The Year 1971. GS-a można było kupić jako hatchbacka, kombi, fastbacka bądź 3-drzwiowego vana. Do końca produkcji nie zmieniano nadwozia.
W środku auto jak na tamte czasy było bardzo futurystyczne. Kierowca zasiadał za wielką, jednoramienną kierownicą. Za nią umieszczony był prędkościomierz, który miał w sobie ciekawostkę. Otóż oprócz tego, że pokazywał z jaką prędkością jedziemy pokazywał także teoretyczną drogę hamowania.
Pod maską mógł pracować jeden z czterech silników typu boxer chłodzony powietrzem o pojemności od 1.0 do 1.3. Silnik te dysponowały mocą i pozwalały maksymalnie jechać 94 MPH (150 km/h) - taką prędkość osiągał GS z najmocniejszym silnikiem. Z w/w silnikami współpracowała manualna 4- bądź 5-biegowa. Dla leniuchów, którym nie chciało się wciskać pedału sprzęgła Citroen przygotował wersję z 3-biegowym automatem.
W latach 1973-1975 produkowano model GS Birotor wyposażony w silnik Wankla o pojemności jednego litra i mocy 106 KM. Sprzedano tylko 847 egzemplarzy GS-a z silnikiem Wankla.
Jednak największą ciekawostką tego auta jest jego zawieszenie. Jest ono hydropneumatyczne. Z przodu owe zawieszenie składało się z dwóch wahaczy poprzeczny, górnego łożyskowanego na łożyskach stożkowych, dolnego na wkładkach typu fluid-bloc, połączone z piastą koła dwoma przegubami kulistymi. Natomiast z tyłu zastosowano dwa wahacze wzdłużne wleczone, łożyskowane na łożyskach igiełkowych, siłownik zawieszenia w pozycji poziomej.
Do tego zawieszenia dołączono jeszcze układ hamulcowy. Wspólne były: regulator, pompa wysokiego ciśnienia i akumulator ciśnienia. Rozwiązanie to było później stosowane m.in. w BX-ie. W skład całego zawieszenia wchodziły następujące elementy:
- zbiornik płynu hydraulicznego,
- jednotłokowa pompa wysokiego ciśnienia,
- regulator ciśnienia,
- akumulator ciśnienia,
- zawór bezpieczeństwa ze czujnikiem ciśnienia,
- cztery elementy hydropneumatyczne,
- korektory prześwitu obu osi,
- dystrybutor hamulcowy.
Citroen GS/GSA był najmniejszym samochodem, w którym zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne.
W 1979 roku do sprzedaży został wprowadzony model GSA. Miał on nowe zderzaki (z wkładką elastyczną), inne klosze lamp tylnych, zmienione klamki drzwi i wystrój zewnętrzny oraz wewnętrzny nadwozia, zamiast klapy bagażnika wprowadzono klapę otwieraną razem z szybą do góry (5-te drzwi). Poza tym miał także nowe wskaźniki za kierownicą oraz dwa "wolanty" obok niej, na których umieszczono przyciski.
Produkcję zakończono w 1986 roku. W ciągu 16 lat produkcji na drogi wyjechało 1,9 mln egzemplarzy Citroena GS/GSA.
FOTO:
- Citroena GS:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
-Citroen GSA:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(C) wikipedia
(C) google.pl
(C) cardatabase.net
(C) autowp.ru
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Przemek
Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Perła
|
Wysłany: Pią 10:39, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Nie, nie podoba mi się. Może i jak na tamte czasu było to autko nowoczesne ale jednak mi nie podchodzi. Jest brzydkie aż do bólu i ta jednoramienna kierownica
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kurczak
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 11:02, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Jak to we wszystkich starych Citroenach, bardzo wyprzedzał konkurencję pod względem nowych rozwiązań, ale stylistycznie nie podoba mi się w ogóle.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 16:16, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Ciekawe autko. Może nie grzeszy urodą, ale jest ogólnie bardzo fajne. Szkoda, że dzisiaj producenci aut nie stosują teoretycznego pomiaru drogi hamowania. Myślę, że w tej Cytrynie wielu kierowców jak zobaczyło dystans jaki potrzebują do zatrzymania to od ruchowo zwalniali.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Veyron
Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 2070
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Miasto piernika i Kopernika - Toruń Płeć:
|
Wysłany: Pią 16:33, 20 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Jeżeli się nie mylę, to kiedyś taki był w mojej rodzinie ;] ale w życiu go nie widziałem A sam samochód jest oryginalny
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
X2400
Dołączył: 07 Cze 2006
Posty: 1349
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sochaczew koło Warszawy Płeć:
|
Wysłany: Nie 18:46, 22 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Nie podoba mi się. Brzydkie, a na dodatek ma jednoramienną kierownicę
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sąsiad
Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: z Zielonej Góry
|
Wysłany: Nie 23:18, 22 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Uroczy, francuski "pociąg" do jazdy z całą rodziną na wakacje ;]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FinFan
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 188
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 10:41, 23 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Aleście sie czepili tej jednoramiennej kierownicy. To jest kolejny dowód na uwstecznienie sie naszej motoryzacji, tak samo jak zanik szyb panoramicznych. Najpierw sie pozbyto kierownic trojramiennych, na rzecz dwu, potem Citroen zrobil jednoramienną, czyli dajaca najlepsza widocznosc wskaźnikow, a dzisiaj wszyscy zmarnowali te osiagniecia bo z powrotem robia kierownice "ślepe".
Tak samo z "panoramami", 50 lat walczyli o lepsza widocznosc, a potem sie dobrowolnie znowu zaślepili.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji
Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Śro 19:38, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Każda cytrynka mi się nie podoba.. A ta kierownica jest nawet śmieszna
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|