|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Sob 7:37, 26 Kwi 2008 Temat postu: Gaz 13 "Czajka" |
|
|
Produkcję tego samochodu rozpoczęto w Rosji w 1959 roku, wtedy to z taśm montażowych zjechały pierwsze egzemplarze Gaza 13 zwanego również Czajką.
Auto z zewnątrz przypominało nieco amerykańskie Cadillacki i tym podobne samochody - miało ogromne ilości chromu oraz dwa skrzydła z tyłu. Z przodu samochód jest prawie cały w chromie (tym materiałem są pokryte: atrapa chłodnicy, zderzak oraz obwódki reflektorów. Z boku hmm... stylistyka nie powala, ale jest za to nieco chromu. Z tyłu widzimy dwa skrzydła zakończone tylnymi lampami. Oprócz wersji sedan wyprodukowano również kilka kabrioletów.
Kierowca Czajki zasiadał na dwu- lub trzyosobowej kanapie za wielką kierownicą. Na desce rozdzielczej znajdowało się kilka zegarów, przycisków. Jednak kierowca nie był w tym aucie najważniejszy. Najważniejszy w Gazie 13 był ten, kto siedział na tylnej kanapie. A na niej jest bardzo dużo miejsca. Wydawać by się mogło, że auto jest pięcio- lub sześcioosobowe. Ale nie. W za przednimi siedzeniami znajdują się dwa dodatkowe małe fotele, na których również można usiąść. Auto miało bardzo dobre wyposażenie - w latach '70-tych ubiegłego stulecia posiadało w standardzie elektrycznie podnoszone szyby.
Seryjnie Czajki wyposażane były w benzynowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5.5 litra, który legitymował się mocą 195 koni mechanicznych. Nie była do zbyt trafiona jednostka, ponieważ w tamtych czasach ceny benzyny były wysokie. Dlatego większość Czajek (taksówki) jakie trafiały do Polski w latach '70- oraz '80-tych była wyposażana w silniki wysokoprężne - od innych samochodów osobowych lub nawet od... traktorów. A to wszystko po to, by samochód nie spalał dużych ilości drogiej wówczas benzyny. Jednostka napędowa (obojętnie czy wysokoprężna czy benzynowa) współpracowała z automatyczną skrzynią biegów z biegiem defiladowym (D).
Produkcję Gaza 13 Czajka zakończono w 1981 roku - wówczas samochód ten był po prostu przestarzały. Podczas 22 lat produkcji z taśm montażowych zajechało 3 100 egzemplarzy tego samochodu.
FOTO:
a) nadwozie:
- sedan:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
- kabriolet:
[link widoczny dla zalogowanych]
b) wnętrze:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(C) wikipedia
(C) kaleidoscope.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Albee
Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 18:47, 09 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Auto wygląda znakomicie. Budzi respekt i od razu widać, do jakiej roli zostało stworzone. Fenomenalny wózek.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 22:38, 09 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Szkoda tylko, że to jak i wiele innych (właściwie wszystkich) radzieckich produktów było kopią już istniejących bądź wymarłych... Do tego rosjanie wprowadzali swoje poprawki, które szły w złym kierunku.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FinFan
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 188
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 14:06, 27 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Czajka z boku wygląda nieszczególnie,to fakt. Moim zdaniem, wykazuje ona duże podobienstwo do Packardów z rocznika 1955/56. Rosjanie w dobie II Wojny Swiatowej dostali od Roosevelta linię montażową Packarda rocznik ok 1941. Później stosunki miedzy mocarstwami juz tak dobrze nie wyglądały, jak wiadomo ale Rosjanin potrafi...sądzę więc że zakupili Packarda '55 albo '56 i go sobie skopiowali, jak to w ich zwyczaju.
Moim głównym argumentem jest tu fakt, ze Czajka ma skrzynie automatyczną, obslugiwaną przyciskami na desce rozdzielczej, a nie dźwignią. Packard był jednym z niewielu producentów, którzy dośc udanie to rozwiazanie oferowali na rynku amerykanskim - u Packarda automat ten zwał się Ultramatic. Rosjanie nie bawiliby się we własnoręczne projektowanie jakichś wymyślnych przycisków, daliby wajchę i już.
O ile dobrze pamietam, produkowano później model ze zmodernizowanym, kianciastym nadwoziem typowym dla konca lat 60 / początku 70, tak wiec ten model nie byl jedynym produkowanym przez caly okres istnienia wozu.
Dla porównania : Packard Executive '56
[link widoczny dla zalogowanych]
Dałem miniaturkę zdjęcia *Poorwich
Ostatnio zmieniony przez FinFan dnia Pią 14:07, 27 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mr_Mar
VIP
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 21:33, 28 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
I tu masz zupełną rację. Czajki były wzorowane na Packardach. I podejrzewam, tak samo jak Ty, że te auta podobnie jak Pabieda i Gaz 21 oraz 24 były kopią amerykańskich aut, z własnymi "poprawkami".
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|