|
AutoPlus Forum motoryzacyjne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Nie 8:31, 28 Cze 2009 Temat postu: Wołga GAZ M-21 |
|
|
GAZ M-21
W listopadzie 1953 roku radzieccy inżynierowie w mieście Gorki rozpoczęli prace nad następcą Pobiedy. Nazwa nowego samochodu to Wołga GAZ M-21. "Ojcami" tej radzieckiej limuzyny byli Aleksander Michajłowicz - główny konstruktor - oraz Lew Jeremiejew - projektant.
Rosjanie wiedzieli, kto wyznacza trendy w motoryzacji lat '50-tych ubiegłego stulecia. Były to oczywiście Stany Zjednoczone. Dlatego panowie "przez przypadek" skopiowali niemal całego Forda Customline z 1952 roku - [link widoczny dla zalogowanych].
Pierwsza generacja GAZ-a M-21 była bardzo podobna do swojego protoplasty. Z przodu auta różnił minimalnie grill. Nieco inny był również tył samochodu. Wewnątrz Wołgi znajdowały się dwie duże kanapy. Kierowca siedział za wielką, białą/kremową kierownicą, za którą znajdował się półokrągły prędkościomierz, a pod nim nieco innych wskaźników. Tą wersję M-21 produkowano od 1956 do 1958 roku.
W 1958 roku Wołga M-21 przeszła pierwszą modyfikację - dziś można by to nazwać liftingiem. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, która była w kolorze nadwozia i otoczona była chromowaną obwódką. Później atrapa stała się cała chromowana. Prócz tego nic się nie zmieniło. W takiej postaci następcę Pobiedy produkowano do 1962 roku.
W 1962 roku auto przeszło kolejne zmiany. Znowu pojawił się nowy grill - tym razem od razu w całości chromowany. Z maski zniknął także znak zakładów w Gorki - skaczący jeleń. Został zastąpiony przez płaski znak GAZ-a. Nieco zmieniono wtedy także tylne lampy. Wersję tą produkowano do 1970 roku.
Pod maską Wołgi M-21 początkowo pracował 4-cylindrowy, górnozaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra, który generował 75 KM. Rozpędzenie ważącego prawie 1400 kg auta do 100 km/h zajmowało mu 34 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosiła 135 km/h. Silnik ten był bardzo wytrzymały. Przebiegi rzędu miliona kilometrów nie należał do rzadkości - wymagał tylko trzykrotnego przeszlifowania cylindrów. Kilkakrotnie modyfikowano tą jednostkę napędową. Jego moc podniesiono w późniejszym czasie do 85 KM w wersji eksportowej. Z silnikiem w GAZ-ie M-21 oferowane były początkowo dwa rodzaje skrzyń biegów - manualna i automatyczna. Jednak w Rosji nie było zbyt dobrych olejów oraz mechaników, którzy mogli poradzić sobie ze skrzynią automatyczną było niewielu. Dlatego podczas pierwszej modyfikacji w 1958 roku zrezygnowano z automatycznych skrzyń biegów w Wołdze M-21 - od tego czasu we wszystkich autach montowane były manualne przekładnie.
A teraz czas na nieco innych informacji na temat Wołgi M-21:
- Wołga M-21 zdobyła podczas wystawy w Brukseli w 1958 roku nagrodę Grand Prix;
- auto eksportowano na zachód Europy - najwięcej do Finlandii, Norwegii i Grecji, gdzie służyły jako taksówki;
- w zakładach w Gorki wyprodukowano około 100 egzemplarzy GAZ-a M-21 z kierownicą po prawej stronie. Podbój brytyjskiego rynku zakończył się jednak porażką - na Wyspach Brytyjskich sprzedano jedynie 15 sztuk tego auta. Reszta Wołg z kierownicą po prawej stronie trafiła do Indonezji;
- normalne Wołgi miały białą lub kremową kierownicę, a te, które przeznaczone były na eksport miały czarną kierownicę;
- wersje oznaczone najpierw literą A, a później T nie miały z przodu dużej kanapy, a dwa oddzielne fotele;
- jak wiadomo Wołgę M-21 wykorzystywali m.in: urzędnicy tzw. drugiego garnituru, czyli np. dyrektorzy, sekretarze partii, ludzie z ministerstwa... wszyscy ci, którzy byli wystarczająco ważni, żeby jeździć czymś lepszym niż Pobiedą, ale i nie na tyle znaczące by jeździć Czajką;
- Wołgę M-21 wykorzystywały tajne służby - KGB i GRU. Była szybka, pojemna i trwała. Na dodatek miała wielki bagażnik, do którego można było wrzucić delikwenta, który był wrogiem ludu i "przywrócić go do postawy socjalistycznej";
- było także coś takiego jak historia o "Czarnej Wołdze", która porywała dzieci. Charakterystyczną cechą takiej Wołgi miały być firanki w oknach, niektórzy wspominali też o białych oponach. Wg najbardziej fantastycznych doniesień czarną Wołgą miały podróżować wampiry, sataniści albo zgoła szatan we własnej osobie.
GAZ M-22
W 1962 roku na rynku pojawił się GAZ M-22. Była to wersja kombi M-21. Auto różniło się od wcześniej produkowanego sedana najbardziej tylną częścią nadwozia. Tylna klapa otwierała się na dwa sposoby - część z szybą otwierała się do góry, a reszta na dół. Prócz kombi na bazie M-22 powstał furgon oraz karetka pogotowia.
GAZ M-23
GAZ M-23 był wersją specjalną, która przeznaczona była dla tajnych rosyjskich służb, czyli KGB i GRU. Z zewnątrz niczym się nie różniła od normalnych M-21. Jednak pod jej maską pracował zupełnie nowy, 8-cylindrowy silnik o pojemności 5.5 litra. Osiągał on 195 KM mocy. Rozpędzał on ważący 1750 kg samochód do 100 km/h w 16 sekund (a Wołga M-21 rozpędzała się do tej prędkości w 34 s.). Prędkość maksymalna M-23 wynosiła 120 km/h. Od 1962 do 1970 roku wyprodukowano 603 sztuki Wołgi M-23.
GAZ M-21/22 pickup
Może się do wydawać bardzo dziwne, ale na bazie Wołgi M-21/22 został zbudowany także pickup. Niektórzy na bazie tego auta tworzyli... samochody kempingowe (co widoczne jest na jednym ze zdjęć).
Przez 14 lat produkcji Wołgi M-21 wyprodukowano 638 875 sztuk tego modelu (licząc w to kombi, wersję M-23 i pickupa).
FOTO:
1. Wołga M-21:
a) pierwszej generacji (1956-1958):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
b) drugiej generacji (1958-1962):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
c) trzeciej generacji (1962-1970):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
2. GAZ M-21/22 pickup:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
3. Wołga M-22:
a) kombi:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
b) karetka:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
c) furgon:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
4. Wołga M-23:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
5. Modelik Wołgi M-21 3. generacji z kolekcji "Kultowe Auta PRL":
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
(C) wikipedia
(C) seria "Kultowe Auta PRL"
(C) gaz21volga.com
(C) autowp.ru
(C) google
Ostatnio zmieniony przez poorwich dnia Nie 8:35, 28 Cze 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gucio
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 524
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: Nie 9:06, 28 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Oldschoolowa fura , zawsze mi się podobały stare wołgi
Ulga dla oczu w porównaniu z wszystkimi prototypami nowoczesnymi.
Pozdro
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poorwich
Administrator
Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pniewy koło Poznania
|
Wysłany: Nie 9:22, 28 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Mi to auto bardzo się podoba. Szczególnie, jeśli jest czarne. Ale gdy nie jest czarne też mi się podoba Każda z wersji tego samochodu mi się podoba.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
X2400
Dołączył: 07 Cze 2006
Posty: 1349
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sochaczew koło Warszawy Płeć:
|
Wysłany: Nie 9:59, 28 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Ciekawe auto, budzi respekt, gdy zobaczy się go na drodze. Nie mam nawet za złe radzieckim inżynierom, że skopiowali produkt USA
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabriel
Dołączył: 14 Gru 2011
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Płeć:
|
Wysłany: Śro 14:45, 14 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Ten samochód sam w sobie ma klasę i szyk. Byłbym zadowolony i szczęśliwy, gdybym mógł mieć takiego na własność.
driftujmy.pl
|
|
Powrót do góry |
|
|
|